ملات هوایی آمریکا در افغانستان شدت گرفت

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون هواپیماهای آمریکایی به شمول هواپیماهای بدون سرنشین 2 هزار و 911 بمب و موشک را در حمایت از ماموریت «نگهبان آزادی» در افغانستان به کار برده‌اند.

شمار بمب و موشک‌هایی که نیروی هوایی آمریکا در سال جاری میلادی به کار برده با وجود اینکه هنوز مدت زیادی تا پایان این سال قرار دارد، به استثنای سال 2017، بیش از مجموع حملات هوایی آمریکا از زمان ثبت این داده‌ها در سال 2013 است.

با این حال با توجه به اینکه حملات هوایی آمریکا در افغانستان در سال جاری میلادی در مقایسه با سال 2017 بیشتر است پیش‌بینی می‌شود که حملات هوایی آمریکا در سال 2018 رکود جدیدی را به ثبت برساند.

ژنرال «جفری هریگیان» فرمانده نیروی هوایی نیروی مشترک فرماندهی مرکزی آمریکا درباره تشدید این حملات گفت: تا زمانی که طالبان نشان دهند که حاضر به صلح با دولت افغانستان هستند حملات علیه آنان ادامه دارد.

افزایش حملات هوایی در افغانستان تنها به جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا و نیروهای ائتلاف منحصر نمی‌شود و خلبان‌های نیروهای هوایی افغانستان نیز حملات خود را علیه مخالفان مسلح دولت افزایش داده‌اند.

مقامات آمریکایی و فرماندهان نظامی این کشور در حالی مدعی هموار کردن جاده صلح افغانستان از طریق بمباران هستند که تشدید حملات هوایی باعث افزایش کشتار غیرنظامیان و خشم مردم افغانستان علیه نیروهای خارجی شده است.

در حمله هوایی هفته گذشته نیروی هوایی آمریکا در شهرستان «چهار دره» ولایت «قندوز» 14 غیرنظامی افغان به شمول زنان و کودکان در حالی کشته شدند.

فرماندار این شهرستان اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مقامات محلی را از وقوع این حمله مطلع نکرده بودند، با این حال فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در افغانستان مدعی شد که این حمله توسط جنگنده‌های آمریکایی صورت نگرفته است.