ابوظبی به دنبال دور کردن سودان از قطر

اساس این افشاگری اسنادی است که از سفارتخانه‌های امارات در چند کشور عربی از جمله عمان و اردن به دست آمده است و در جدیدترین مورد، از فشار ابوظبی بر سودان برای دوری از ایران و قطر حکایت می‌کند.

در یکی از این اسناد که نامه «حمد محمد الجنیبی»، سفیر امارات در سودان به تاریخ سیزدهم نوامبر ۲۰۱۷ (۲۲ آبان ماه ۹۶) با عنوان «روابط سودان و قطر در سایه قطع روابط [کشورهای تحریم‌کننده دوحه]» برای ابوظبی ارسال کرده، از موضع مردد سودان در قبال بحران قطر گله می‌کند.

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین بیش از یک سال است که روابط خود با قطر را به اتهام اینکه دوحه از تروریسم حمایت می‌کند، قطع کرده و علیه آن تحریم‌های چهارجانبه وضع کرده‌اند و تلاش می‌کنند دیگر کشورهای عربی را نیز با خود همسو کنند.

الجنیبی در این نامه که به امارات فرستاده است، موضع سودان را پیچیده‌ توصیف می‌کند و آن را به تلاش خارطوم برای دریافت منافع بیشتر از کشورهای تحریم‌کننده قطر ربط می‌دهد.

بر اساس نامه سفیر امارات در سودان، مقامات این کشور همزمان که از ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی حمایت می‌کند، چشم به کمک‌های قطر دوخته است.

الجنیبی در سندی دیگر که  بعد از دیدار با رئیس دفتر «عمر البشیر»، رئیس جمهوری سودان آن را نوشته، خارطوم را متهم به این می‌کند که قصد دارد به هر نحوی کشورهای محور عربستان علیه قطر را فریب دهد.

سفیر امارات برای اثبات مدعای خود به پاسخ منفی سودان به امارات برای تحویل‌گرفتن مدیریت یک بندر سودان، اشاره می‌کند و می‌نویسد، «اینکه وزیر حمل و نقل سودان گفته که درخواست قطر برای مدیریت بندر "پورت سودان" پیش از درخواست امارات بوده، درست نیست و دوحه اخیرا درخواستش را مطرح کرده است».

او ادامه می‌دهد که سودان به هر بهانه‌ و تحت هر عنوانی، از جمله مدیریت بندر مذکور، می‌خواهد روابط خود با قطر را تقویت کند.

سفیر امارات در سند چهارم به مقامات این کشور در ابوظبی توصیه می‌کند که به عمر البشیر فشارهایی اعمال کند تا به سمت کشورهای محور عربستان سعودی ملحق شود.

به دنبال فشارهای سعودی و اماراتی طی سال‌های گذشته، سودان روابط خود با ایران را قطع کرد و از محور مقاومت به ویژه در مسئله حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطین فاصله گرفت و پس همه این اقدامات، وزارت خزانه‌داری آمریکا بخش‌هایی از تحریم‌های خود علیه خارطوم را با وساطت (مالی) عربستان لغو کرد.