رئیس‌جمهور روسیه به همتای لبنانی اش نامه نوشت

سی‌اُم ماه پیش (تیرماه) بود که روزنامه «الجمهوریه» مفاد طرح ویژه روسیه برای ایجاد مراکز اسکان آوارگان سوری را منتشر کرد و از اقدامات «الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان پیرامون همین موضوع پرده برداشت.

پرونده آوارگان سوری در لبنان همچنان در مقدمه اتفاقات پس از تحولات ناشی از نشست آمریکایی-روسی در هلیسنکی قرار دارند و لبنان هنوز در انتظار ابلاغ رسمی آمریکا و روسیه در این باره است تا میزان جدیت تلاش‌های بین‌المللی برای بازگشت آوارگان به کشورشان را بسنجد.

دیدار دوجانبه میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه 16 جولای (25 تیرماه) در کاخ ریاست‌جمهوری فنلاند در هلسینکی برگزار شد.

روزنامه الجمهوریه لبنان امروز (چهارشنبه) به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، در همین راستا، فردا یک هیأت روسی بلندپایه نظامی و دیپلماتیک به بیروت می‌آیند و نامه‌ای ویژه از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای میشل عون رئیس‌جمهور لبنان خواهند آورد؛ نامه‌ای که درباره آخرین تحولات لبنان و منطقه و نیز طرح ویژه مسکو برای آوارگان سوری است.

در ادامه گزارش مذکور آمده است، هیأت روسی شامل «الکسندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه، «سرگئی فرشنین» معاون وزیر خارجه و تعدادی از افسران نظامی عالیرتبه این کشور خواهد بود.

وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد «الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان، ریاست مرکز ویژه آوارگان سوری در لبنان را بر عهده خواهد داشت. تصمیم روسیه برای ایجاد این مرکز حدود دو هفته پیش اعلام شد.

تعداد آوارگان سوری در لبنان بیش از یک میلیون نفر اعلام شده و مقامات این کشور بارها از سازمان ملل و دیگر نهادها برای بازگشت آنها به کشورشان درخواست کمک کرده‌اند.