جان باختن بیش از ۷۰۰۰ کودک در جنگ سوریه

ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های نظامی، گفت بیش از هفت هزار کودک در جنگ سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

او در جلسه سازمان ملل در نیویورک گفت: «از زمان آغاز بحران سوریه در ماه مارس ۲۰۱۱، سازمان ملل متحد از طریق راهکار نظارت و گزارش تایید کرده است که بیش از ۷۰۰۰ کودک جان خود را از دست داده و یا به دلیل اثرات ناشی از این درگیری‌ها از بین رفته اند. باید تأکید کنم که این تنها یک رقم تایید شده است، اما گزارش‌های غیرقابل تایید منعکس‌کننده این موضوع است که بیش از بیست هزار کودک آسیب دیده‌اند.»

این مقام سازمان ملل افزود حملات بی‌رحمانه وکورکورانه با  استفاده از سلاح‌های ممنوعه تحت قوانین بین‌المللی، خمپاره‌ای و موشکی، بمباران گسترده و استفاده از وسایل انفجاری دست‌ساز ضدمناطق و زیرساخت‌های غیرنظامی سبب شده است که آمار مرگ و میر کودکان به شدت افزایش پیدا کند.

گامبا در ادامه گفت: «اکنون تنها از ابتدای سال ۲۰۱۸ و تنها در مدت ۶ ماه بر اساس تحقیقات موجود بیش از ۱۲۰۰ مورد از موارد نقض حقوق کودکان تایید شده است. از این تعداد بیش از ۶۰۰ کودک کشته و یا زخمی شدند و از بیش از ۱۸۰ نفر از آن‌ها در درگیری‌های نظامی استفاده شده است. به بیش از ۶۰ مدرسه حمله شده است و این در حالی است که بیش از ۱۰۰ بار به بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های درمانی یا پرسنل آن‌ها هم حمله شده است.»