به گزارش ايسنا، هيلاري كلينتون روز جمعه در يك كنفرانس خبري مشترك در واشنگتن به همراه گيدو وستروله، همتاي آلمانياش اشارهاي به اينكه منظور قدرتهاي جهاني از گامهاي اعتمادساز كه در نامه ماه اكتبر به ايران به عنوان تلاشهايي كه ميتواند ايران را به ميز مذاكرات بازگرداند عنوان شده بود چيست، نكرد.

کلینتون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما همه به دنبال شفافیت درباره منظور ایران از اظهاراتش درباره تمایل به مذاکرات هستیم، اما باید شاهد جدیت و صداقت نیت از جانب آنها باشیم.

ایران اعلام کرده است که برای بازگشت به میز مذاکرات آماده است، اما دفتر کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هنوز منتظر جواب ایران به نامه‌ای است که توسط اشتون برای تهران فرستاده شد.

این نامه در تاریخ ۲۱ اکتبر به نمایندگی از کشورهای عضو ۱ + ۵(پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به علاوه آلمان) برای سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌یی ایران فرستاده شد.

وستروله نیز گفت که نامه‌ اشتون نشان دهنده استراتژی دوسویه‌یی است که شش قدرت جهانی دنبال می‌کنند.

وزیر امور خارجه آلمان با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران، گفت: از یک طرف لازم است که به دولت ایران نشان دهیم که ما متحدیم و ما گزینه‌ قرار داشتن تسلیحات هسته‌یی در دست دولت ایران را قبول نمی‌کنیم.

این دیپلمات آلمانی گفت: علاوه بر آن لازم است که نشان دهیم برای گفت‌وگو آماده‌ایم، اما ما برای گفت‌وگوهای جدی و اساسی آماده‌ایم. اینکه با حالتی نمایشی با یکدیگر دیدار کنیم و از این دیدار برای لفاظی استفاده شود چیزی نیست که ما می‌خواهیم.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکش با وستروله لحن آشتی‌جویانه‌ای را اتخاذ کرد و تاکید کرد که آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست.

کلینتون با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران گفت: ما به دنبال درگیری نیستیم. ما قویا معتقدیم که مردم ایران شایسته‌ی آینده بهتری هستند. آنها می‌توانند این آینده را داشته باشند و این کشور می‌تواند عضوی از جامعه بین‌المللی باشد، وقتی که دولت‌شان از دنبال کردن تسلیحات هسته‌یی خودداری کند.

وستروله نیز گفت: ما باید شاهد صداقت و جدیت آنها باشیم. یک چیز کاملا آشکار است: در مذاکرات جدی باز است، اما گزینه تسلیحات هسته‌یی قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره‌ی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ گفت: همواره از مذاکرات و گفت‌وگو استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که مقامات کشورهای ۱ + ۵ مجددا اعلام آمادگی پیدا کردند که به میز مذاکره برگردند. امیدواریم تامین حقوق همه‌ی ملت‌ها مورد نظر کشورهای مختلف قرار گیرد تا در سایه‌ی این گفت‌وگوها با رویکرد همکاری مشکلات جهان امروز حل شود.