حمایت ایتالیا از انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا

سالوینی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز گفته است هیچ بی‌طرفی یا حُسن نیتی از جانب اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت وجود ندارد.

وی افزود «تجربه من در پارلمان اروپا به من می‌گوید که شما یا خود را تحمیل می‌کنید یا آن‌ها سر شما کلاه می‌گذارند».

این سیاستمدار ایتالیایی به «ترزا می» نخست وزیر انگلیس گفته است به اصول مد نظر خود در مسئله برگزیت پایبند باشد و آماده خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا شود.

برگزیت بدون توافق همان شرایطی است که تجار از وقوع آن بیم دارند و همواره به دولت می برای جلوگیری از آن هشدار می‌دهند. 

وزیر کشور ایتالیا همچنین گفت، برخی اصول نباید انعطاف‌پذیر باشند و نباید از آن عقب‌نشینی کرد. سالوینی همواره اتحادیه اروپا را مسئول ضعف اقتصادی طولانی مدت در ایتالیا می‌دانست. 

مردم انگلستان (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شرکت کردند و تنها ۵۱ درصد از کل شرکت‌کنندگان رای به خروج دادند و ۴۹ درصد دیگر مخالف برگزیت بودند. از ماه مارس سال ۲۰۱۷ تا کنون که مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل در جریان است و چندین دور مذاکره برگزار شده اما با پیشرفت چندانی همراه نبوده است.

دولت می طی بیش از یک سال مذاکره، با چالش‌های درون حزبی، با چالش‌هایی درون انگلستان و همچنین با چالش‌هایی در مذاکره با اتحادیه اروپا مواجه بوده است. همچنین طی ماه‌های اخیر در اعتراض به سیاست وی و انعطاف لندن در برابر بروکسل در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا، برخی اعضای دولت انگلیس استعفا کردند. 

برگزیت باید روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ یعنی بعد از دو سال از زمان به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون برای جدایی یکی از اعضای عضو اتحادیه اروپا، اتفاق بیافتد.