پلیس افغانستان به مدارس گولن حمله کرد

یورش نیروهای امنیتی افغان به این مدرسه با واکنش شماری از مردم روبرو شد که در نتیجه نیروهای ضد شورش وارد عمل شدند و معترضان را با استفاده از خودروهای آتش‌نشانی متفرق کردند.

بر اساس این گزارش، چهار نفر از معلمان این مدرسه به ارتباط با جنبش گولن و کودتا در ترکیه متهم هستند.

«مولوی لطف‌الله» والی جوزجان به «سلام‌وطندار» گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با دولت ترکیه، معلمانی که به دخالت در کودتای نافرجام ترکیه متهم هستند با افراد جدید جایگزین شوند.

پس از آنکه «فتح‌الله‌گولن»، توسط «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به کودتا در این کشور متهم شد، دولت ترکیه برای بستن مدارس و مانع شدن فعالیت‌های گولن در سراسر جهان و افغانستان تلاش کرد.

در خردادماه سال گذشته نیز مقامات افغان و ترکیه پیش‌نویس قراردادی را آماده کردند که کنترل بیش از ده مدرسه وابسته به «فتح‌الله گولن» موسوم به افغان-ترک به دولت ترکیه واگذار شود که اعتراضات مردمی را به همراه داشت.

نهایتا اسفند ماه سال گذشته «ابراهیم شینواری» سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان توافقنامه واگذاری مدارس افغان-ترک را با وزیر آموزش و پرورش ترکیه به امضا رساند.

مدارس افغان - ترک در نزدیک به 20 سال گذشته خدمات با کیفیتی را ارائه کرده است نگرانی‌هایی وجود دارند که دخالت دولت ترکیه روند آموزشی در این مدارس را با چالش روبرو کند.

مدارس گولن در ولایت‌های قندهار، بلخ، کابل، جلال‌آباد و شبرغان فعال هستند و برای دستکم هشت هزار دانش‌آموز افغان زمینه تحصیل را فراهم کرده‌اند.