آغاز حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه به ریف

در استان ادلب ائتلاف «هیئة تحریر الشام» (هتش) که جبهة النصره (القاعده) بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گروه عضو آن است بیشتر مساحت استان ادلب را در اشغال خود دارد. شمار زیادی از عناصر مسلح خارجی از ازبکستان، چچن، آیگور و کشورهای عربی عضو آن هستند و بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای شمار آنها به بیش از 35 هزار تروریست می‌رسد. علاوه بر آن، گروه‌های دیگری که همپیمان جبهه النصره هستند و شبه نظامیان مسلح دیگر هم در ادلب حضور دارند.

وبگاه روزنامه «الوطن» سوریه نوشت: به گفته منابع معارض سوری، یگان‌های ارتش سوریه طی دو سه گذشته، به شکل گسترده و با ده‌ها خمپاره و راکت، مواضع تروریست‌ها در حومه غربی شهر جسر الشغور و همچنین در این شهر را هدف گرفتند.

توپخانه ارتش هم پایگاه‌های جبهه النصره در حومه شهرک الناجیه در حومه غربی إدلب را در هم کوبید.

مقامات دمشق و مسکو هم تاکید کردند که ماشین جنگی ارتش سوریه پس از تکمیل آزادسازی جنوب این کشور به سمت إدلب حرکت می‌کند.

مردم ادلب در کنار ارتش خواهند بود

به موازات آن، «دهام شلاش الفارس»، یکی از فرماندهان نیروهای عشایر در استان ادلب تاکید کرد که مردم استان، نقشی بزرگ در آزادسازی این استان از چنگ تروریست‌ها خواهند داشت و آماده‌اند در نبرد آتی دوشادوش ارتش سوریه باشند.

وی افزود: نیروهای عشایر از حیث آشنایی با جغرافیای ادلب و تجربه چند ساله آنها در مبارزه با جبهه النصره و بخصوص گروه‌های خارجی وابسته به آن مشارکت خوبی با ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم خواهند داشت.

الفارس توضیح داد: هزاران نفر از اعضای عشیره بنی عز در استان إدلب که از آغاز جنگ برای دفاع از سرزمین و ناموس خود در مقابله با تروریسم در کنار ارتش، سلاح به دست گفتند و تجربیات رزمی عالی کسب کردند، در نبرد آزادسازی إدلب هم در کنار ارتش خواهند بود.

این فرمانده عشایر إدلب گفت: شمار زیادی از مردم استان إدلب از آغاز جنگ علیه سوریه سلاح به دست گرفتند و پشتیبان واقعی ارتش در مبارزه با تروریسمی شدند که برای نابودی سوریه وارد این کشور شد، به گونه‌ای که در نبردهای شدیدی علیه تروریست‌ها و بخصوص در ریف شمالی حماه و ریف جنوبی إدلب در کنار ارتش سوریه بودند.

هرج و مرج امنیتی در استان ادلب

در همین حال هرج و مرج امنیتی در مناطق تحت سیطره جبهه النصره ادامه دارد، ترور گروه موسوم به «کلاه سفیدها» توسط افراد ناشناس هم ادامه دارد.

«محمود ضبعان»، یکی از مسئولان «الجبهة الوطنیة للتحریر» (جبهه آزادی‌بخش ملی) بر اثر انفجار یک بمب دستی کاشته‌شده توسط افراد ناشناس در نزدیکی شهر دارة عزة در ریف غربی حلب کشته شد.

به گفته گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نزدیک به معارضان، شمار افراد کشته شده در ریف‌های ادلب، حماه و حلب به دست افراد ناشناس به بیش از 252 نفر رسیده است که بر اثر انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده و بمب‌های دستی و تیراندازی کشته شدند.

بر اساس این گزارش از بیست و ششم آوریل تا همین دیروز 172 تروریست جبهه النصره و متحدانش و 27 تروریست از بین اتباع خارجی اعم از سومالیایی، ازبک، آسیایی، قفقازی، اردنی یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مناطق مذکور کشته شدند.

یک غیرنظامی از شهرک تلنمس در ریف شرقی إدلب هم زیر شکنجه تروریست‌های جبهه النصره  کشته شد او  در پست ایست و بازرسی جبهه النصره در حومه معرة النعمان.دستگیر شده بود.

در روستای التح در جنوب شهر إدلب که تحت سیطره جبهه النصره است، قریب به دویست نفر با برپایی تظاهرات شعارهایی را علیه هیات مذاکره کننده مخالفان که نماینده شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض-2، ائتلاف مخالفان و کمیته عالی قانون اساسی است سر داده و گفتند که این شوراها نماینده آنها نیستند.

در مقابل عبدالرحمن مصطفی، رئیس «ائتلاف مخالفان» از قصد خود برای افتتاح شاخه های این ائتلاف در مناطق ریف شمالی حلب که تحت اشغال ترکیه و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن است، خبر داد و گفت: ما می‌خواهیم که ائتلاف از سوی مردم به رسمیت شناخته شود و اولین دفتر هم در شهرک الراعی  تاسیس خواهد شد.