تابعیت بیش از چهار میلیون نفر از ساکنان ایالت آسام هند سلب شد

هند روز دوشنبه اعلام کرد بیش از چهار میلیون نفر را از فهرست اسامی ساکنان ایالت آسام که نتوانسته اند اسناد و مدارک معتبر ارائه دهند حذف کرده است؛ اقدامی که نگرانی ها را درباره آینده هزاران نفر در این منطقه به وجود آورده است.

تدابیر امنیتی در ایالت آسام هند که در مرز با بنگلادش قرار دارد افزایش یافته است و همزمان هزاران مسلمان که به زبان بنگالی صحبت می کنند نگرانند که راهی بازداشتگاه و یا مسترد شوند.

ایالت آسام مدتهاست که به کانون تنش های اجتماعی و قومی علیه مهاجران غیرقانونی به این ایالت تبدیل شده است.

دولت هند اعلام کرد این فهرست به معنای آن نیست که این افراد از ایالت آسام بیرون رانده خواهند شد و افرادی که نام آنها حذف شده است فرصت خواهند داشت تا بار دیگر متقاضی کسب تابعیت شوند.

مامور سرشماری هند اعلام کرد بر اساس این فهرست هیچ فردی راهی بازداشتگاه یا دادگاه رسیدگی به جرائم اتباع خارجی نخواهد شد.

وی افزود بیش از 30 میلیون نفر متقاضی کسب تابعیت هند هستند و اسامی بیش از چهار میلیون نفر از این فهرست حذف شده است.

به هنگام جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان در اوایل دهه 1970 صدها هزار نفر از بنگلادش به هند گریختند و اکثر آنها در ایالت آسام که در مجاورت مرز با بنگلادش واقع شده است ساکن شدند.

ساکنان ایالت آسام به منظور کسب تابعیت هند باید اسناد و مدارکی را ارائه کنند که نشان می دهد آنها یا اعضای خانواده شان پیش از 24 مارس سال 1971 در این کشور اقامت داشته اند.

منتقدان معتقدند این اقدام با حمایت حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند علیه اقلیت مسلمان انجام شده است اما این حزب هرگونه اقدام متعصبانه را رد می کند.