تایلند به دنبال استرداد نخست وزیر فراری

به نوشته روزنامه چینی «اس.سی.ام.پی»، دولت تایلند خواستار انتقال شیناواترا از انگلیس به تایلند شده است چراکه این باور وجود دارد نخست وزیر برکنار شده تایلند به انگلیس گریخته و در حال حاضر در لندن اقامت دارد.

این روزنامه چینی به نقل از سایت تایلندی زبان شبکه خبری «بی.بی.سی» نوشت، سفارت تایلند در لندن نامه‌ای را با پیوست اسناد دادگاه درباره دستگیری شیناواترا به وزارت خارجه انگلیس ارائه کرده و از مقام‌های انگلیسی خواسته که این نخست وزیر فراری را به مقامات تایلند تحویل داده تا وی در کشورش به دلیل فساد مالی محاکمه شود. سخنگوی تایلندی زبان وزارت خارجه انگلیس در این رابطه اظهار نظری نکرده است. 

روزنامه چینی «اس.سی.ام.پی» افزود، روز شنبه ویدیویی در اینستاگرام منتشر شد که در آن نخست وزیر فراری تایلند می‌گوید اکنون در لندن زندگی می‌کند. 

شیناواترا از سال ۲۰۱۱ تا کودتای سال 2014، نخست وزیر تایلند بود و در ماه آگوست ۲۰۱۴ با وجود یک پرونده فساد مالی از این کشور گریخت.

وی ابتدا تحت عنوان تبعید خودخواسته به امارات متحده عربی فرار کرد و مدتی نزد برادرش «تاکسین شیناواترا» از نخست وزیران پیشین تایلند بود. برادر خانم یینگلاک شیناواترا نیز به دلیل فساد مالی از وطن گریخته و در دوبی به سر می‌برد. 

براساس این گزارش، دادگاه تایلند به صورت غیابی خانم شیناواترا را محاکمه و وی را به 5 سال حبس محکوم کرده است.