داعش ویدئوی بیعت عاملان قتل گردشگران خارجی را منتشر کرد

روز یک‌شنبه هنگامی که هفت گردشگر دوچرخه‌سوار خارجی در منطقه دنغره واقع در حدود صد کیلومتری جنوب‌شرقی دوشنبه در حرکت بودند، خودرویی آنها را زیر گرفت. مهاجمان سپس با چاقو به آنها حمله کردند. در نتیجه سه تن از گردشگران در محل حادثه و یک تن دیگر در بیمارستان جان باختند. مقامات تاجیکستان می‌گویند دو تن دیگر هم آسیب جدی جسمانی دیده‌اند.

به گزارش رویترز، رهبران تبعیدی «نهضت اسلامی تاجیکستان» که سه سال پیش به اتهام تلاش برای انجام کودتا متهم و ممنوع اعلام شد، هر گونه ارتباط با این حمله را رد کرده و گفته‌اند که مقامات سعی دارند از این حادثه برای اهداف سیاسی استفاده کنند.

از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش با انتشار ویدئویی اعلام کرد، افرادی که گردشگران خارجی را در تاجیکستان به قتل رساندند، با این گروه بیعت کرده بودند. ویدیوی داعش پنج مرد جوان را نشان می‌دهد که در منطقه‌ای کوهستانی زیر پرچم داعش نشسته‌اند و یکی از آنان حاکمان تاجیکستان را «خائنانی» می‌نامد که «دین خود را فروخته‌اند» و به «کافران» اجازه داده‌اند کشور را اشغال کنند.

تعیین هویت مردان در این ویدئو و این که آیا آنها همان مردانی هستند که به گردشگران در تاجیکستان حمله کرده‌اند، تاکنون میسر نشده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، مشخص نیست که داعش در تاجیکستان حضور دارد یا خیر؛ هرچند این گروه اعضایی از تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی داشته است. مقامات تاجیکستان هم در گذشته افرادی را به اتهام تبلیغ یا حمایت از این گروه دستگیر و زندانی کرده‌اند.

ماه مه ۲۰۱۵، گل مراد حلیموف، فرمانده نیروی ویژه پلیس تاجیکستان به داعش پیوست و به منطقه تحت کنترل این گروه رفت و ویدئوی این اقدام او ظاهرا برای تشویق دیگران منتشر شد.

ماه فوریه سال ۲۰۱۸، داعش با اعلام این که حملاتش به روسیه و کشورهای شوروی سابق وارد مرحله‌ای جدید شده، هوادارانش را به حمله به مسیحیان در قفقاز، کریمه و آسیای مرکزی تشویق کرد.

داعش درهفته‌نامه خود موسوم به النبا اعلام کرد: نیاز به تعداد زیاد جنگجویان آموزش دیده یا سلاح سنگین ندارد بلکه به مجاهدانی نیاز دارد که از هر سلاحی که در دسترسشان است، استفاده کنند.

در حالی که داعش مسئولیت حمله مرگبار به توریست‌های دوچرخه سوار و قتل چهار تن از آنها در تاجیکستان را بر عهده گرفته است، دولت تاجیکستان اعلام کرده که یک حزب اپوزیسیون اسلام‌گرای ممنوعه پشت این حمله بوده است.

وزارت کشور تاجیکستان همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که حزب نهضت اسلامی و افراد آموزش‌دیده در ایران مسئول حمله به گردشگران خارجی در این کشور بوده‌اند.