تاخیر در اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرد که فهرست نهایی نامزدهای انتخابات پارلمانی در زمان تعیین‌شده آن اعلام نمی‌شود.

براساس تقویم انتخابات پارلمانی افغانستان، کمیسیون شکایات انتخاباتی باید فهرست نهایی نامزدها را امروز به کمیسیون انتخابات تحویل می‌داد و این کمیسیون پس از بررسی موظف به اعلام آن در روز جمعه می‌شد.

به‌گزارش روزنامه «هشت صبح»، «حمیرا حقمل» معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی اظهارداشت که دو دلیل عمده مانع اعلام به‌موقع فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی شده است.

تأخیر هفت‌روزه در اعلام فهرست اولیه نامزدهای انتخابات پارلمانی توسط کمیسیون انتخابات افغانستان و همچنین تأخیر در تأیید اعضای ولایتی این کمیسیون توسط رئیس جمهور، از جمله دلایل اصلی تأخیر در اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی عنوان شده است.

این درحالی است که «یوسف رشید» رئیس بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان گفته است که تقویم انتخاباتی از لحاظ فنی، اجرایی، حقوقی و ساختاری و هماهنگی میان کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی دارای نواقصی است.

یوسف رشید همچنین تصریح کرد، تأخیر در اعلام فهرست اولیه نامزدان انتخابات پارلمانی، بررسی و رسیدگی به شکایات انتخاباتی را هم با تأخیر مواجه کرده است.

براساس فهرست ابتدایی منتشرشده توسط کمیسیون انتخابات، بیش از 2 هزار و 400 نفر خود را برای انتخابات پارلمانی نامزد کرده‌اند.

پارلمان افغانستان 249 عضو دارد که براساس قانون اساسی این کشور، 67 کرسی آن سهمیه اختصاصی زنان است.