ترکیه با آغاز نبرد آزادسازی إدلب چه خواهد کرد؟

 روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی به قلم «حمیدی العبدالله» با عنوان « ترکیه با آغاز نبرد إدلب چه خواهد کرد»، نبرد آزادسازی إدلب را نظیر نبردهای پیشین ارتش سوریه در حلب و جنوب سوریه چشمگیر پیش‌بینی کرد.

در این یادداشت آمده است: بسیاری اعم از گروه‌های تروریستی مسلح یا حامیان دولت سوریه درباره اقدام ترکیه با آغاز نبرد آزادسازی إدلب توسط ارتش سوریه می‌پرسند.

همزمان با افزایش این پرسش‌ها، مقامات ارشد ترکیه و در راس آنها رئیس جمهور این کشور درباره پیامدهای نبرد آزادسازی إدلب و بازتاب آن بر روند آستانه هشدار دادند، بخصوص که ترکیه 12 پست نظارتی در عمق استان إدلب ایجاد کرده و برخی از آنها نزدیک به خطوط تماس است که مواضع تروریست‌ها را از مواضع ارتش سوریه جدا می‌کند.

بر اساس توافق آستانه، دایره تحرکات این پست‌های نظارتی نباید از شعاع پنجاه متری از محل استقرار آنها فراتر رود و معلوم است که اقدام مقامات ترکیه در دیوار کشی حول این مواضع، برای حفاظت از آن و آمادگی برای احتمال رویارویی با جنگ است.

اما در پاسخ به این سوال که ترکیه با شروع نبرد آزادسازی إدلب چه می‌تواند بکند، احتمال بیشتر این است که ترکیه کاری بیشتر از زمان نبرد ارتش سوریه برای آزادسازی محله‌های شرقی حلب  و بخش جنوب شرقی استان إدلب انجام نخواهد داد.

ارتش سوریه طی دو هفته توانسته بود، یک سوم استان إدلب را آزاد کند و مناطق آزاد شده شامل مواضع نظامی مهمی نظیر پایگاه هوایی ابوالظهور و شهرهایی نظیر ابوالظهور و سنجار بود.

کار ترکیه در آن زمان صدور بیانیه‌هایی در محکومیت عملیات ارتش سوریه و باز گذاشتن مرزهایش به روی انتقال مهمات، تجهیزات و عناصر مسلح به جبهه‌های درگیری برای مقابله با پیشروی ارتش سوریه بود و کاری بیش از این نکرد.

اما در مورد فروپاشی فرآیند آستانه، اگر این اتفاق افتاد ترکیه مسئول آن است، زیرا ترکیه به تعهدات خود مربوط به توافق کاهش تنش پایبند نبود و باید گفت بر اساس این توافق، ترکیه متعهد شده بود مواضع عناصر گروه‌هایی را که نام آنها در فهرست سازمان‌های تروریستی آمده از دیگر گروه‌های مسلح جدا کند.

این اتفاق هرگز رخ نداد و بالعکس، تشکیلات گروه‌های مسلح برای مقابله با پیشروی ارتش سوریه به سمت إدلب آشکارا از هماهنگی خود با گروه جبهه النصره خبر می‌دهند که بر اساس توافق کاهش تنش در فرآیند آستانه این گروه تروریستی از عملیات آتش بس استثنا شده است.

علاوه بر این توافق کاهش تنش مبتنی بر تعهد ترکیه به مبارزه با گروههای مسلح تروریستی نظیر جبهه النصره است، در حالی که ترکیه خلاف آن عمل کرده و به جای مبارزه با جبهه النصره با آنها همکاری و هماهنگی هم دارد.

در صورتی که ترکیه از روسیه بخواهد عملیات آزادسازی إدلب را متوقف کند جواب مسکو نظیر جواب آن به ادعاهای آمریکا در مورد این است که روسیه و ارتش سوریه توافق کاهش تنش در جنوب را نقض کردند.

به معنای دیگر روسیه جواب اتهامات را این گونه خواهد داد که واشنگتن به جدا کردن مواضع گروه‌‌های تروریستی از دیگر مواضع متعهد نبوده و همین موضوع اجرای توافق کاهش تنش را متوقف کرد، بنابراین همین جواب را ترکیه از روسیه در خصوص إدلب خواهد گرفت.