چرا بارزانی تنها به بغداد رفت؟

 سفر نچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق به بغداد بر خلاف رویه معمول سفرهای این مقام کرد به تنهایی صورت گرفت و از همراهان همیشگی وی به ویژه قباد طالبانی معاون نخست وزیر و نماینده تام الاختیار اتحادیه میهنی در حکومت اقلیم کردستان خبری نبود.

سایت pukmedia ارگان رسمی اتحادیه میهنی کردستان از همان ابتدای سفر بارزانی در خبری انتقادی اعلام کرد که نچیروان بارزانی به تنهایی به بغداد سفر کرده است. سایت مذکور در خبر خود به سخنان بارزانی در دیدار با کوسرت رسول علی جانشین اتحادیه میهنی کردستان اشاره کرده بود که در آن بر اهمیت حضور متحد کردها در قالب یک تیم مشترک در بغداد تاکید شده بود.

اگرچه که فواد حسین رئیس دفتر سابق مسعود بارزانی در این سفر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق را همراهی می کرد و مانند اکثر سفرهای انجام شده پس از استعفای ریاست اقلیم کردستان به نوعی نماینده وی محسوب می شود، اما انتقادات صورت گرفته و موضوع سفر تنهایی نچیروان بارزانی بدین معنی است که نمایندگانی از دیگر جریان های سیاسی اقلیم کردستان یا حداقل از اتحادیه میهنی به عنوان شریک اصلی حزب دموکرات کردستان در حکومت محلی اقلیم با وی نبوده است.

نچیروان بارزانی در این سفر با حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد. بررسی تحولات عراق و چندین پرونده مشترک در روابط اربیل – بغداد از محورهای مورد بحث در این دیدار بوده است. اما سایت شارپرس از سایت های مطرح اقلیم کردستان در خبری اعلام کرده است که سفر نچیروان بارزانی به بغداد به توصیه و درخواست آمریکایی ها بوده است، سفری که گفته می شود خارج از سفرهای معمول حکومت اقلیم و به نوعی می توان گفت که سفری حزبی و با گفتگوهای تشکیل کابینه جدید عراق در ارتباط بوده است. این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که پیشتر رسانه های کردی از نزدیکی دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق به ائتلاف های فتح و دولت قانون خبر داده بودند.

از سوی دیگر، گفته می شود که آمریکا حیدر العبادی را گزینه مناسب نخست وزیری عراق در این دوره معرفی کرده است و این موضوع در پیام های ارسالی به جریان های سیاسی پیروز انتخابات برگزار شده عراق هم به وضوح آمده است. آمریکا درباره عواقب عدم حمایت این جریان ها از گزینه پیشنهادی پست نخست وزیری عراق هم هشدار داده است. واشنگتن که خود را بازنده اصلی سال های گذشته در عراق می بیند، اکنون در چارچوب سیاست مقابله با نفوذ منطقه ای ایران در تلاش است نقش مستقیمی در تعیین نخست وزیر آینده عراق داشته باشد، بنابراین سفر بارزانی به بغداد و دیدار با العبادی می تواند به نوعی بازتاب پیام ارسالی آمریکا و ترس از عواقبی باشد که سران کاخ سفیدبه آن هشدار داده اند، به ویژه آنکه برت مکگورک هم در اقلیم کردستان در روزهای گذشته سلسله دیدارهایی را با محوریت تشکیل کابینه جدید عراق از جمله با شخص مسعود بارزانی برگزار کرده بود.

سفر نچیروان بارزانی به بغداد واکنش های دیگری را هم به دنبال داشته است. در صورتیکه این سفر یک سفر حزبی بوده است نیاز به هماهنگی با اتحادیه میهنی کردستان داشته است که شریک اصلی حزب دموکرات کردستان عراق در حکومت اقلیم است و در مرحله پس از انتخابات برگزار شده پارلمانی عراق هم به توافق رسیده اند در قالب یک تیم مشترک با دیگر جریان های عراقی گفتگو کنند، بنابراین سفر تنهایی بارزانی موجبات نگرانی حزب هم پیمان را فراهم کرده است.

از سوی دیگر، اگر سفر بارزانی به عنوان یک سفر رسمی در قامت نخست وزیر اقلیم کردستان بوده است آنگونه که رسانه های کردی اعلام کرده اند بدون اطلاع قباد طالبانی معاون وی صورت گرفته است که پیشتر در تمام سفرهای انجام شده یا با هم بوده اند و یا حداقل همدیگر را از سفرهای خود مطلع کرده اند.

موضوع روابط خارجی حکومت اقلیم کردستان همیشه از انتقاداتی بوده است که متوجه حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی بوده است، منتقدان تاکید می کنند که این حزب با کنترل بخش روابط خارجی حکومت اقلیم در تلاش است تنها خود را به عنوان نماینده کردها به جهان خارج معرفی کند و یا اینکه دیگر احزاب و جریان های سیاسی کردی از نوع روابط اربیل با کشورهای جهان اطلاع آنچنانی نداشته باشند.

عراقی ها تجربه مناسبی از گروه های مقاومت در شکست توطئه داعش و بازپس گیری سرزمینهای خود دارند، اکنون که ائتلاف فتح اعلام کرده است که هادی عامری تنها گزینه این ائتلاف برای رسیدن به پست نخست وزیری عراق است و از سوی دیگر همچنانکه در عالم واقع دیده می شود حیدر العبادی نه تنها دارای معیارهای اعلام شده از سوی مرجعیت عالی نیست بلکه در اجرای اصلاحات و ارائه خدمات مورد نیاز مردم هم کارنامه قابل دفاعی از خود به یادگار نگذاشته است، آمریکایی ها به دنبال ایجاد شکاف و دودستگی در میان عراقی ها بوده و سعی بر آن دارند از اهرم تحریم به عنوان راهکار عدم حمایت از گزینه مناسب صدارت عراق در دوره جدید استفاده کنند. امری که بعید است با توجه به هوشیاری مرجعیت عالیقدر و مردم عراق محقق شود.