اختلاف نظر شدید در سیاست خارجی دولت ترامپ

سی ان ان در این مطلب نوشت: در اغلب موارد، موضع‌گیری اعضای کابینه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مستقیما در تعارض با دیدگاه و اعتقادات اظهار شده خود ترامپ است و همین مسئله خود تردیدها را درباره انسجام و وحدت در استراتژی کاخ سفید در موضوعات اساسی از جمله مسئله دخالت روسیه در انتخابات، سیاست خارجی و موضوعات داخلی از جمله مهاجرت و جلوگیری از تعطیلی دولت افزایش می‌دهد.

این دوگانگی عجیب میان ترامپ و اعضای کابینه‌اش، بار دیگر این هفته خود را نشان داد وقتی مقامات سیاست خارجی و اطلاعاتی آمریکا در کاخ سفید جمع شدند تا بنا به گفته کریستوفر وری، مدیر اف بی آی بر عزم و تمرکز جدی خود برای جلوگیری از «مداخله روسیه» در انتخابات میان دوره‌ای متعهد شوند.

اما نبود رئیس جمهور آمریکا و تلاش‌های بی‌وقفه گذشته او برای تضعیف ارزیابی‌ها سازمان‌های اطلاعاتی دولت آمریکا درباره مداخله روسیه در کنار ناکامی آشکار ماه گذشته او در مقابل ولادیمیر پوتین، همتای روسی او، سایه سنگینی بر دستاوردهای او انداخت.

این اولین بار نیست که تردیدهای بسیاری درباره تعهد ترامپ به سیاست‌های مربوط به بوروکراسی (دیوان‌سالاری) سیاسی دولت مطرح می‌شود. در مسائل مهم و کلیدی داخلی و خارجی، از روسیه تا ناتو، تا اختلاف میان قطر و همسایگانش تا تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه، به نظر می‎رسد ترامپ رویکردی را در پیش گرفته که همراه با توئیت‌های انفجاری با مواضع دولتش در تناقض جدی است.

درست چند ساعت پس از انکه مقامات امنیت ملی آمریکا درباره جلوگیری از مداخله روسیه در انتخابات سخن گفتند ترامپ در سخنرانی در پنسیلوانیا بار دیگر نشست هلسینکی با همتای روسی خود را فوق‌العاده توصیف کرد و با سخنانش، مداخله  (ادعایی) روسیه در انتخابات را زیر سوال رد.

سی‌ان‌ان  در ادامه نوشت ترامپ بارها ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی دولت را درباره مداخله روسیه در انتخابات زیرسوال برده است. او این کار را ماه گذشته در نشست هلسینکی و همنوا با رئیس جمهور روسیه انجام داد او در حالی که در کنار پوتین ایستاده بود گفته بود دلیلی برای مداخله روسیه نمی‌بینم. ترامپ همچنین اوایل هفته از جف شسنز، دادستان کل خواست به تحقیقات مولر پایان دهد حتی اگر بخشی از این تحقیقات در باره مداخله روسیه در انتخابات باشد. بنابراین بسیار جای تعجب ندارد که مقامات دولت ترامپ در میان خبرنگاران تردید زیادی دارند که اظهارات آنها از حمایت کامل رئیس جمهور برخوردار باشد این همان موضوعی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی تلاش بسیاری برای رفع آن کرد.

تعارض جدی دیگر میان ترامپ و مقامات ارشد دولت بار دیگر در اظهارات مدیر اف بی آی منعکس شد. در حالی که ترامپ تحقیقات مولر را بارها یک فریب خوانده بود، مدیر اف بی آی از بکارگیری تمام توان اعضای اف بی آی برای عمل به سوگند کاری خود و انجام وظیفه خود در این خصوص سخن گفت.

در ادامه این گزارش آمده است: اما روسیه تنها موضوع مورد اختلاف ترامپ و اعضای کابینه‌اش نیست. دشمنی ترامپ با ناتو و موضع سخت او در برابر متحدان عضو ناتو باز هم در تعارض جدی با مواضعی است که از سوی کل مقامات سیاست خارجی و نظامی آمریکا اتخاذ شده است.

تهدید ترامپ برای تعطیلی دولت با هدف دستیابی به بودجه ساخت دیوار مرزی نیز بار دیگر در تعارض با اظهارات اعضای دولت و سران جمهوری‌خواه است. هرچند تناقضاتی که در دولت ترامپ به چشم می‌خورد شاید در سیاست‌های مخالف درباره روسیه خود را بهتر نشان دهد. در حالی که دولت تحریم‌های را علیه مسکو وضع، الحاق کریمه را محکوم کرده و اجازه فروش سلاح به کریمه را داده این رویکرد از سوی ترامپ اغلب تضعیف شده است.

ترامپ هم از بازگشت روسیه به گروه هفت سخن گفته و هم از احتمال به رسمیت شناختن الحاق کریمه به طوری که بنا به گزارش سی ان ان آمریکا دو سیاست خارجی متفاوت در درون خود دارد: سیاست خارجی دولت ترامپ و سیاست خارجی خود ترامپ.

این مسئله بیش از هر چیزی حاکی از نبود اتحاد و انسجام  در درون دولت کنونی آمریکا است. هرچند اغلب اعضای دولت ترامپ منکر وجود هرگونه شکافی در درون دولت هستند.