خبر خوب برای داعشی‌های تسلیم شده در افغانستان

حدود ۱۵۰ شبه‌نظامی داعشی از جمله دو فرمانده ارشد نهایتا پس از درگیری دو هفته‌ای با طالبان در ولایت جوزجان در شمال افغانستان از پایگاه‌های خودشان بیرون رانده شدند و خودشان را به نیروهای دولتی افغانستان تسلیم کردند.

هزاران غیر نظامی از مناطق درزاب و قوش تپه گریخته و بسیاری از آنان شبه‌نظامیان داعشی را به قساوت‌های متعددی متهم می‌کنند و زنان و دختران جوان جزئیاتی از ربوده شدن، تجاوز و قتل گفته‌اند. با این حال سخنگوی فرماندار جوزجان می‌گوید لزوم ترغیب شبه‌نظامیان به تسلیم احتمالا به معنای آن است که آنها با هیچگونه اتهامی مواجه نشوند.

محمدرضا غفوری، سخنگوی فرماندار جوزجان گفت: عفوی برای گروه داعش که خودشان را در منطقه درزاب تسلیم کردند، وجود دارد. این گروه به مقام‌های حقوقی و قضایی تحویل داده نمی‌شوند زیرا وارد روند صلح شدند. آن افرادی که از اعضای داعش شکایت دارند می‌توانند قضیه را به دادگاه بکشانند.

مقام‌های دولتی می‌گویند این اولین باری است که چنین گروه بزرگی از اعضای داعش خودشان را به یکباره تسلیم می‌کنند. چندین زن و کودک وابسته به داعش هم خودشان را تسلیم مقام‌های افغان کردند. سخنگوی فرماندار جوزجان گفت: هر دشمنی که وارد روند صلح با دولت شود، عفو می‌گیرد چون اگر راهی دادگاه شود، سایر متخاصم‌هایی که با دولت به توافق رسیده‌اند، سرد می‌شوند.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید ارتش وظیفه‌اش را انجام داده است و اکنون نوبت دولت است تا گام بعدی را بردارد.

او گفت: ما به عنوان مدافعان مردم و کشور، وظیفه‌امان نبرد با دشمن است. اکنون آنها خودشان را تسلیم کردند و کار ما تمام شده است.

این در حالی است که ژنرال فقیر محمد جوزجانی، فرمانده امنیتی ولایت جوزجان می‌گوید هر شبه‌نظامی داعشی که مرتکب جرم شده باشد به دست عدالت سپرده می‌شود و تردیدهایی را نسبت به هرگونه سازش مطرح کرد.

او گفت آن دسته‌ از شبه‌نظامیانی که تسلیم نیروهای دولتی شدند افغان بودند و گمان می‌رود آن شبه‌نظامیان خارجی داعشی که در منطقه فعال بودند به دست طالبان کشته یا اسیر شده باشند.

این فرمانده تاکید کرد: من نگرانم که این افراد پس از تسلیم شدن مرتکب جرایم بیشتری شوند زیرا آنها کاملا غیر قابل اعتماد هستند.