ناکامی انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا

فاکس از اقدام سخت‌گیرانه کمیسیون اروپا در قبال انگلستان انتقاد کرد و گفت احتمال عدم حصول توافق بر سر شرایط برگزیت وجود دارد. 

وی در گفت‌وگو با روزنامه ساندی تایمز تصریح کرد، مذاکره کننده برگزیت در بروکسل برنامه دولت انگلیس برای جدایی را تنها به این دلیل رد کرد که قبلا چنین اقدامی را انجام نداده‌اند.

فاکس به ساندی تایمز گفت که خطر عدم حصول توافق برگزیت در حال رشد است و افزود، اتحادیه اروپا باید برای منافع بیشتر اقتصادی کشورهای عضو تصمیمی اتخاذ کند. 

وزیر تجارت انگلیس افزود، لندن اساس آنچه را که می‌تواند باعث حصول توافق شود، انجام داده‌ اما اگر اولویت اتحادیه اروپا مسائل دیگری باشد، نتیجه برگزیتِ مردم نخواهد بود و تنها یک نتیجه خواهد داشت که آن عدم حصول توافق برگزیت است. 

مردم انگلستان (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شرکت کردند و رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند و مذاکرات دوساله برگزیت رسما از ماه مارس سال ۲۰۱۷ آغاز شد. 

برگزیت باید روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ یعنی بعد از دو سال از زمان به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون برای جدایی یکی از اعضای عضو اتحادیه اروپا، اتفاق بیافتد، اما مذاکرات لندن و بروکسل تا الان پیشرفت چندانی نداشته است و برنامه دولت می به طور قاطع مشخص نیست.