بمب‌های اتمی آمریکا باید از آلمان خارج شود

فردا (دوشنبه) زنگ صلح به مناسبت هفتاد‌ و سومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در موسسه صلح جهانی برلین به صدا در می‌آید.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم روز ششم آگوست (۱۵ مرداد) در پارک ملی «فردریش شاین» با مراسمی برای یادبود قربانیان برگزار می‌شود.

زنگ صلح جهانی برلین در سال ۱۹۸۹ به مناسبت پنجاهمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم در پارک ملی فردریش‌شاین نصب شد.

«برند مویز» رئیس جامعه موسوم به «زنگ صلح» با بیان اینکه تسلیحات اتمی هنوز هم تهدیدی برای جهان هستند، به خبرگزاری آلمان گفت: «تهدید‌ها شامل بحران میان کره‌شمالی و آمریکا و خروج از توافق هسته‌ای با ایران می‌شوند. تسلیحات هسته‌ای آمریکا هم باید از آلمان خارج شود. ضمن اینکه دولت آلمان هم باید قرارداد منع (به کارگیری) تسلیحات اتمی سازمان ملل متحد را امضا کند.»

هرچند آلمان به عنوان یک قدرت اتمی شناخته نمی‌شود، اما در حال حاضر حدود ۶۰ بمب اتمی تاکتیکی B61 آمریکا بر اساس توافق اشتراک تسلیحاتی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آلمان مستقر است. فعالان صلح آلمانی بارها از حضور این تسلیحات در این کشور انتقاد کرده‌اند.

به دنبال بمباران  اتمی آمریکا در شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن در روزهای ششم و نهم آگوست سال ۱۹۴۵، بیش از ۲۰۰ هزار تن بلافاصله کشته شدند و علاوه بر ویرانی این دو شهر عده زیادی از مردم تا سال‌ها با پیامدهای تشعشات هسته‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند.

بمباران این دو شهر، تنها مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ است. به منظور یادبود این واقعه هر سال مراسمی در شهر ناگازاکی برگزار می‌شود و نخست‌وزیر ژاپن بر تلاش برای تحقق جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای تاکید می‌کند.