هویت واقعی کشیش آمریکایی محبوس در ترکیه

«جوشکون باشبوغ» کارشناس امنیتی و مبارزه با ترور ترکیه در مورد هویت واقعی برونسون اعلام کرد: اندره برونسون کشیش نیست بلکه یکی از زبده‌ترین جاسوس‌های آمریکا در ترکیه و عضو سابق نیروهای ویژه ارتش آمریکا است که در قالب فعالیت‌های دینی و به عنوان کشیش و مبلغ مذهبی در ترکیه فعالیت می‌کرد. برونسون برای ترکیه حکم جعبه سیاه آمریکا را دارد و اگر رمزگشایی شود تمام اقدامات کثیف آمریکا علیه ترکیه فاش خواهد شد.

باشبوغ که مسئول بررسی پرونده کشیش آمریکایی است، اعلام کرد: برونسون یکی از موفق‌ترین نیروهای ویژه پنتاگون بوده است. وی از طرف سازمان سیا انتخاب و برای جاسوسی در قالب کشیش به ترکیه فرستاده شده بود.

این کارشناس امنیتی ترکیه با اشاره به اینکه بسیاری از جاسوس‌های آمریکایی در ترکیه با برونسون ارتباط داشته‌اند، ویژگی مشترک همه آن‌ها را سابقه عضویت در نیروهای مسلح آمریکا عنوان کرد و هویت برخی از همکاران برونسون را به شرح زیر فاش کرد:

«کنث سی.ابنی» خود را به عنوان بازنشسته سازمان آتش‌نشانی آمریکا معرفی کرده بود، اما در حقیقت سرهنگ بازنشسته نیروهای ویژه ارتش آمریکا بود و همانند برونسون به عنوان کشیش و مبلغ مذهبی از طرف کلیسای مورمون در ترکیه به فعالیت می‌پرداخت و در سال 2011 از ترکیه خارج شد.

«استورات کرکپاتریک» خود را به عنوان حسابدار معرفی کرده بود، اما بعدها مشخص شد که عضو نیروی هوایی ارتش آمریکا بوده و در پنتاگون فعالیت می‌کرد و حتی سابقه حضور در عملیات مخفی آمریکا در ویتنام را هم داشت.

«لائسلی پاسکت»، «ریپارد لوسلی» و «چارلز میلت» خودشان را به عنوان بازنشسته معرفی کرده بودند که در قالب سرمایه‌گذار در ترکیه بودند، اما بعداً مشخص شد که همه این اشخاص بازنشسته ارتش آمریکا بودند.

«استو کنفیلد» خود را به عنوان دندان‌پزشک معرفی کرد، اما وی هم بازنشسته ارتش آمریکا بود.

«کیم فنتونهاریس» خود را معلم معرفی کرد، اما عضو نیروی دریایی ارتش آمریکا بود.

گفتنی است، «اندره برونسون» در قالب کشیش و مبلغ مذهبی در ترکیه حضور داشت و مدیر یک کلیسا در شهر ساحلی ازمیر، واقع در غرب ترکیه بود. دادستان ازمیر در 9 دسامبر 2016 حکم دستگیری وی را صادر کرد و برای برونسون به اتهام «عضویت در تشکیلات تروریستی فتح‌الله گولن و ارتکاب جرم» 15 سال حبس و به اتهام «جاسوسی و انتقال اسناد محرمانه دولت ترکیه به آمریکا» 20 سال حبس درخواست کرده است. وی در حال حاضر با دستبند الکترونیکی در حبس خانگی به سر می‌برد.

دولت آمریکا به بهانه ادامه بازداشت برونسون اقدام به تحریم «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه کرده که با اقدام متقابل ترکیه مواجه شده است.