امیدواری کره شمالی برای نشست دوم کیم و ترامپ

کره شمالی باور دارد که احتمالی قوی برای نشست دوم میان «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا وجود دارد.

به نوشته سایت شبکه خبری سی.ان.ان، این منبع به نامه‌هایی که اخیرا میان کیم و ترامپ رد و بدل شده، اشاره کرد و گفت این مسئله نشانه مثبتی است. وی گفت گرچه تاریخ و زمان نشست دوم تعیین نشده است اما احتمال دارد این نشست میان سران دو کشور در سال جاری میلادی برگزار شود.

این منبع همچنین گفت که کره شمالی امیدوار است، ترامپ و کیم درباره شرایط خلع سلاح اتمی که برای پیونگ یانگ مطلوب‌تر هستند، صحبت کنند. این منبع افزود، آخرین اظهارات کره شمالی در واقع نوعی تاکتیک مذاکره برای فشار بر دولت ترامپ پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا بود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اخیرا گزارشی در آمریکا درباره عدم حصول اهداف نشست پیشین سران دو کشور یعنی خلع سلاح اتمی در کره شمالی، منتشر شده است.

«ری یانگ هو» وزیر خارجه کره شمالی بعد از نشست چند روز پیش «آسه‌آن» در سنگاپور گفت اقدامات آمریکا بعد از دیدار سران دو کشور در روز ۱۲ ژوئن نگران‌کننده است. 

کیم و ترامپ روز دوازدهم ماه ژوئن برای اولین بار در سنگاپور دیدار کردند. بعد از این دیدار توافقی میان دو کشور به امضا رسید که از جمله مهم‌ترین بند‌های آن خلع سلاح اتمی کره شمالی، دریافت تضمین امنیتی و رفع تحریم‌های آمریکا بود.

آمریکا نیز رزمایش‌های نظامی سالانه خود با کره جنوبی را فعلا متوقف کرده است. این رزمایش‌ها دلیل اصلی کره شمالی برای آزمایش‌های موشکی و اتمی در شبه جزیره بود که با واکنش آمریکا و برخی کشورهای جهان و تحریم علیه پیونگ یانگ مواجه شد.

بعد از روز دوازدهم ژوئن، مقام‌های آمریکایی بارها بر عدم رفع تحریم‌های کره شمالی تا پایان خلع سلاح اتمی کامل تاکید کردند. کره شمالی تخریب سایت آزمایش اتمی و موشکی را آغاز کرده است اما تحریم‌های آمریکا همچنان بر قوت خود باقی هستند.