نظر کارشناس روس در مورد حضور نظامی چین در سوریه

نشریه اتریشی «Contra Magazin» نوشت: شرکت چین در عملیات ضدتروریستی در سوریه کابوسی برای آمریکا خواهد بود.

این نشریه به نقل از سفیر چین در دمشق نوشته که مقامات پکن قصد دارند کمک‌های خود به دولت و ملت سوریه را افزایش دهند. در این مقاله آمده است: «در حال حاضر در استان ادلب سوریه، گروه‌های مسلحی از جمله از کشور چین که به گروه القاعده مرتبط هستند و از سوی آمریکا و برخی کشورهای خلیج فارس هم حمایت می‌شوند حضور دارند و مقامات پکن مایل هستند تا تروریست‌های چینی ملحق شده به گروه‌های تروریستی در سوریه به طور کامل نابود شوند و به همین دلیل به نیروهای دولتی در عملیات ضدتروریستی کمک می کنند.»

"ایگور شاتروف" کارشناس مسائل سیاسی و معاون مدیر موسسه ملی توسعه ایدئولوژی مدرن در مصاحبه با رادیو «اسپوتنیک» روسیه در تفسیر این خبر، گفت: «در حال حاضر مشارکت چین در عملیات ضدتروریستی در سوریه اصلا مورد نیاز نیست. وضعیت نظامی و سیاسی در سوریه به گونه ای که تروریست‌ها در بیشتر مناطق این کشور به طور کامل نابود شده‌اند و این امر در سایه حمایت  نیروهای هوا-فضای روسیه از نیروهای دولتی سوریه میسر شده است. شرکت چین در عملیات ضدتروریستی در سوریه، مسلما برای ایالات متحده یک کابوس خواهد بود، ولی به عقیده من این کابوس به اندازه مشارکت روسیه در این عملیات نیست. چرا که تلاش‌های نیروهایی هوا-فضای روسیه باعث شده تا ارتش سوریه با موفقیت از عهده نابودی کامل  تروریست‌ها برآمده و بازماندگان این گروه‌ها دیگر نتوانستند سربلند کنند.»

این کارشناس روس با اشاره به اینکه احتمالا سخنان سفیر چین در سوریه، اشتباه تفسیر شده، افزود: «در واقع سفیر چین از این صحبت کرده است که پکن به ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه خود به سوریه ادامه خواهد داد و ما شاهد بودیم که این کمک‌ها طی چند سال اخیر هم صورت گرفته و احتمالاً سخنان سفیر چین اشتباه تفسیر شده است. البته رسانه‌های غربی دلایل زیادی برای چنین اشتباهات "تصادفی" دارند. مسئله اینجاست که وزنه سیاسی و نظامی چین در جهان همچنان در حال افزایش است، ولی نفوذ واقعی چین در عرصه اقتصادی است. به عقیده من، چین در بازسازی پس از جنگ در سوریه به همراه روسیه و سایر کشورهای علاقه مند به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در سوریه مشارکت فعال خواهد داشت و همینجاست که کابوس غرب آغاز خواهد شد. چرا که به نظر می رسد غربی‌ها هیچ علاقه‌ای برای مشارکت جدی در طرح‌های بازسازی سوریه پس از پایان جنگ ندارند.»