برای ادامه مذاکرات حل مناقشه قره باغ آماده ایم

دوشنبه پایگاه خبری 'رپورت '، محمدیاراف افزود: برای از سرگیری روند حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ، باید به مذاکرات محتوایی و اثر بخش سرعت بخشیده شود .

وی افزود : جمهوری آذربایجان به ادامه مذاکرات اثر بخش با ارمنستان با هدف رسیدن به نتیجه مشخص علاقه مند است و برای آن آمادگی دارد.

محمدیاراف در مورد امکانات دیدار سه جانبه آتی وزیران خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه گفت : باکو آماده گفتمان است ولی مذاکرات باید با هدف رسیدن به نتیجه مشخص و آغاز هر چه سریعتر روند آزادسازی سرزمین های جمهوری آذربایجان از کنترل نیروهای ارمنی باشد .

وی با اشاره به این که مجامع بین المللی از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در چارچوب مرزهای به رسمیت شناخته شده آن در سطح بین ا لمللی ، حمایت می کنند افزود: حل مناقشه قره باغ باید با توجه به این مهم انجام گیرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان همچنین خاطر نشان کرد : آمریکا، روسیه و فرانسه که ریاست مشترک گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ را بر عهده دارند، نیز ادامه وضعیت موجود در مناقشه این منطقه را غیر قابل قبول می دانند .

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز شد و در سال 1992 به درگیری نظامی کشید .

بر اثر این مناقشه که در سال 1994 میلادی به برقراری آتس بس میان طرفین مناقشه انجامید ، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت کنترل نیروهای ارمنی درآمد .

گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا متشکل از نمایندگان 11 کشور عضو این سازمان از سال 1992 میلادی میانجیگری برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بر عهده دارند .

روسیه ، آمریکا و فرانسه از سال 1997 میلادی ریاست مشترک بر گروه میانجی مینسک را بر عهده دارند ولی تلاش های میانجیگران بین المللی برای حل این ماقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است .