حمایت اتحادیه عرب از مواضع سعودی‌ها

سازمان همکاری اسلامی به تنش میان عربستان و کانادا واکنش نشان داد.

سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد: موضع عربستان مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی اش قابل درک و اصلی است که همه منشورها و قوانین بین المللی که دخالت در امور داخلی کشورها را مورد مخالفت قرار می دهد و به احترام حاکمیت آنها دعوت می کند، آنرا مورد تایید قرار می دهد.

یوسف بن احمد العثیمین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی بیان کرد: عربستان کشوری مستقل و مورد حمایت منطقه ای و بین المللی است و از استقلال کامل برخوردار است و قوانین داخلی دارد که امور مدنی بر اساس آن اداره می شود.

اتحادیه عرب نیز بر حمایت از سعودی ها در مخالفت با دخالت در امور داخلی اش تاکید کرد.

شایان ذکر است که قبلا انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات از همبستگی کشورش با عربستان در زمینه اقدامات انجام شده ریاض ضد کانادا خبر داده بود.

وی گفت: ما حامی عربستان در دفاع از حاکمیت، قوانین و اقدامات لازم در این زمینه هستیم و امکان ندارد که بپذیریم که قوانین و حاکمیت ما مورد فشار قرار گیرد. برخی کشورها بر این باورند که الگو و تجربه آنها اجازه دخالت در امور داخلی ما را می دهد که این به شدت مردود است.

قبلا وزارت خارجه بحرین به اقدام عربستان در اخراج سفیر کانادا از ریاض واکنش نشان داده بود.

بر اساس این گزارش، این وزارتخانه همچون گذشته به جانبداری از عربستان سعودی در مسأله کانادا پرداخته است.

وزارت خارجه بحرین در موضع خود در این خصوص حمایتش از اخراج سفیر کانادا از ریاض را رسما اعلام کرده است.

این وزارتخانه تأکید کرده که منامه هرگونه دخالت های کانادا در امور عربستان را رد می کند.

گفتنی است، پس از آنکه دولت کانادا با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را از بازداشت فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان در عربستان اعلام کرد، عربستان سعودی سفیر کانادا را یک «عنصر نامطلوب» خواند و به وی دستور داد که ظرف ۲۴ ساعت خاک این کشور را ترک نماید.