حمایت موریتانی و سودان از اقدام عربستان در برابر کانادا

وزارت خارجه موریتانی در بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با عربستان سعودی تأکید کرد که دخالت در امور داخلی کشورها به بهانه دفاع از حقوق بشر غیرقابل قبول و بر خلاف عرف دیپلماتیک و روابط بین‌الملل است.

در این بیانیه آمده است که «چنین دخالت‌هایی هیچ نفعی برای صلح و امنیت جهانی ندارد بلکه تهدیدی برای امنیت و ثبات است».

طبق گزارش وبگاه «الیوم السابع»، سودان نیز اظهارات مقامات کانادا علیه عربستان سعودی را محکوم کرده و آن را دخالت آشکار در امور یک کشور مستقل و دارای حاکمیت برشمردند امری که بر خلاف عرف دیپلماتیک است.

ریاست‌جمهوری سودان در بیانیه خود که دوشنبه‌شب منتشر شد، آورده است که سودان ادعاهای کانادا را که همسو با موضع اصولی آن در مخالفت با دخالت در امور داخلی کشورهاست، محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است، سودان که از این قبیل مداخله‌ها رنج‌های زیادی کشیده است، تصمیمات عربستان سعودی برای مخالفت با این مداخله‌ها در امور داخلی خود و روابط با شهروندانش را تأیید می‌کند.

وزیر خارجه کانادا چند روز پیش درباره بازداشت فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان در عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی این فعالان شده بود. عربستان سعودی در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه کانادا، سفیر این کشور را از ریاض اخراج کرد و سفر سعودی در کانادا را فراخواند.

بحرین، تشکیلات خودگردان، امارات و اتحادیه عرب از موضع عربستان در قبال کانادا حمایت کردند.