پیروزی سوریه در جنگ جهانی با دشمنان

روزنامه رای‌الیوم در یادداشتی نوشت: ترور دو روز پیش مهندس عزیز اسبر، مدیر مرکز پژوهش‌های علمی سوریه و دانشمند فیزیک هسته‌ای و ساخت موشک‌های این کشور،که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشت یادآور یک رشته طولانی از عملیات ترور دستگاه‌های امنیتی اسرائیل و شاخه خارجی آن موساد علیه دانشمندان و رهبران عرب و مسلمان است؛ چرا که اسرائیل زنده بودن (بقای) این افراد را تهدیدی برای برتری علمی و اطلاعاتی و منافع راهبردی خود می‌داند.

در این مطلب آمده است: بدون شک باید گفت مکان و زمان اجرای عملیات ترور و ترجیحا ابراز‌هایی که مخالفان سوریه در اجرای این ترور به کار گرفتند، برای اسرائیل است و با توجه به آنچه در گذشته برای ویرانی پایگاه‌های دفاعی و رادار‌ها و تخریب آشکار این کشور صورت گرفت، روشن است که این حملات به موفقیت‌ها و دستاورد‌های دفاعی و علمی سوریه ارتباط دارد و همه ادعا‌ها درباره این که اتفاقات مارس سال ۲۰۱۱ در سوریه یک قیام مردمی بود را به یکباره بی‌اثر می‌کند؛ به ویژه اینکه بعد‌ها ماهیت روابط میان اسرائیل با باند‌های غارت، سرقت و قاچاق اثار تاریخی سوریه کاملا آشکار شد و این ارتباط همچنان وجود دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: اتفاقی که در سال ۲۰۱۱ در سوریه رخ داد در واقع توطئه صهیونیستی-آمریکایی با مشارکت کشور‌های مرتجع عربی برای ویرانی و نابودی سوریه و ظرفیت‌های دفاعی به ویژه برنامه‌های موشک‌های بالستیک این کشور بود. این توطئه در وهله نخست در جهت خدمت به اسرائیل صورت گرفت که همواره می‌خواهد آنچه را از مراکز قدرت در کشور‌های عربی به ویژه در حوزه علمی باقی مانده است، نابود کند. تا از این طریق بتواند تسلط و هیمنه خود را بر کشور‌های عربی مانند دوران قبل از پیدایش و شکل‌گیری گروه‌های مقاومت عربی و توسعه علمی، فن‌آوری و نظامی ایران حفظ کند؛ چرا که ایران امروز به یک کشور بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده است.

این در حالی است که تغییر راهبردی موازنه قوا در منطقه در مسیری پیش می‌رود که به نفع طرح‌های سلطه و توسعه‌طلبی اسرائیل نیست و بیداری کشور‌های عربی و اسلامی عملا چنین اجازه‌ای را به اسرائیل نمی‌دهد و بر این اساس جای هیچ تردیدی نیست که ترور این دانشمند سوری (عزیز اسبر)، بدون درنظر گرفتن این مسئله که این کار از جانب چه کسی صورت گرفته است، تنها به نفع اسرائیل است. چون این جنگنده‌های اسرائیلی بودند که پیش از این هم چند بار مرکز تحقیقات علمی مصیاف در استان حماه در سوریه را بمباران کردند و این اسرائیل بود که پیشتر تعدادی از دانشمندان سوری و دیگر کشور‌های عربی و اسلامی را ترور کرد.

رای الیوم در ادامه نوشت: اسرائیل به خوبی می‌داند که کشور‌ها و قدرت‌های عربی و اسلامی که در صدد دستیابی به توسعه، پیشرفت و شکوفایی در بخش‌های مختلف علمی و فن‌آوری هستند در واقع می‌خواهند انحصار و یکه‌تازی اسرائیل را در این زمینه بشکنند و به همین دلیل اسرائیل این کشور‌ها را بزرگترین دشمن خود می‌داند و در مقابل، کشور‌های عربی و اسلامی که عقب ماندگی و ضعف را فضیلتی برای خود می‌دانند و رهبران آن پول‌های مردم را هدر می‌دهند و میلیارد‌ها دلار برای جلب رضایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هزینه می‌کنند تا واشنگتن از آنان حمایت کند، بزرگترین دوستان خود می‌داند.

باید گفت اگر چه ترور این دانشمند بزرگ (عزیز اسبر) و دیگر دانشمندانی که پیشتر شهید شدند، آسیب بزرگی برای سوریه و همه آزادگان عرب است، دو مسئله وجود دارد که این جنایت وحشیانه به نفع عاملان آن نخواهد بود. مسئله نخست این است که دانشمندی در این سطح به طور قطع دانشمندان جوانی را آموزش داده و تربیت کرده است که مسیر و رسالت او را ادامه خواهند داد. مسئله دوم این است که کشوری که استعداد‌های این دانشمند و مشابه وی را کشف و همه امکانات را برای آنان فراهم کرد تا نوآوری و تولید کنند، توانسته است از جنگ جهانی علیه خود، پیروز خارج شود. در نهایت باید گفت طبق فرمایش بزرگان، سحر و جادو در نهایت به خود شخص جادوگر بر می‌گردد.