خیز ترکمنستان برای ریاست جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع

ترکمنستان در حال آماده‌سازی برای پذیرش ریاست کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع (CIS) می‌باشد. قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهوری این کشور در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «روسیه 24» به این موضوع اشاره کرد و گفت: در اجلاس ماه سپتامبر این سازمان در دوشنبه، این امر واقع خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکمنستان همچنین اشاره کرد که جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع نقش مهمی در همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل انسانی کشورهای اوراسیا ایفا می‌کند.

بردی‌محمداف همچنین افزود: ترکمنستان یکی از کشورهای بی‌طرف عضو سازمان ملل متحد است که در هیچ بلوک و یا اتحاد نظامی عضو نمی‌شود. به هر حال ما هیچ‌گاه از این سازمان خارج نشده‌ایم و چنین نخواهیم کرد. ما یکی از اعضای وابسته CIS و فراتر از آن، یک عضو فعال آن هستیم.

عشق‌آباد که سیاست بی‌طرفی دائمی را برای خود برگزیده است، در سال 2005 بنا بر پیشنهاد سازمان ملل متحد تصمیم به مشارکت در سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به عنوان یک عضو وابسته را اتخاذ کرد.

البته در این میان نباید فاکتور تاثیرگذار روابط روسیه و ترکمنستان را نادیده گرفت. اگرچه طی سال‌های اخیر دو کشور مناسبات سازنده‌ای نداشته‌اند و اختلافات، به‌ویژه در حوزه انرژی به اوج خود رسیده است، اما به نظر می‌رسد طی ماه‌های اخیر شاهد بهبود در روابط عشق‌آباد و مسکو هستیم.

چندی پیش مقامات گازپروم اعلام کردند که در پاییز مذاکرات برای ازسرگیری واردات گاز ترکمنستان را آغاز خواهند کرد.