رایزنی مصر و سودان برای تقویت همکاری نظامی

«محمد فرید حجازی» رئیس ستاد مشترک ارتش مصر در پایان پنجمین دور نشست خود با «کمال عبدالمعروف» همتای سودانی خود روابط دو کشور و پیوندهای مشترک دو ملت را بررسی کرد.

حجازی پس از پایان این نشست گفت که این نشست همزمان با دو تحول مهم که ثبات و امنیت را تقویت می‌کند، برگزار شد؛ «تحول نخست آشتی بین اتیوپی و اریتره و تحول دوم پایان نزاع در سودان جنوبی و امضای توافق تقسیم قدرت در این کشور است.»

وی با اشاره به هماهنگی کامل و حمایت از منافع استراتژیک دو کشور، تصریح کرد که بدون شک مقابله با تهدیدات مشترک نیازمند همکاری نظامی و امنیت در زمینه تأمین امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم و قاچاق در تمامی اشکال آن و تقویت امنیت در دریای سرخ است.

رئیس ستاد مشترک ارتش مصر همچنین همتای سودانی خود را به اعزام افسران سودانی به مصر برای شرکت در دوره‌های آموزش ناظران نظامی در مرکز قاهره جهت آموزش حل‌وفصل منازعات و حفظ صلح، دعوت کرد و افزود که نیاز به افزایش تبادل سفرهای مقامات دو کشور و امضای پروتکل‌ بین دستگاه‌های اطلاعات نظامی مصر و سودان با هدف تقویت روابط و تبادل اطلاعات، وجود دارد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حجازی در زمینه تولیدات جنگی نیز پیشنهاد تبادل سفر هیأت‌های فنی دو کشور به منظور اطلاع از توان تولیدات جنگی، تعیین سطح همکاری در زمینه‌های تولیدات و ساخت مشترک و تحقیقات و توسعه و نیز تقویت امنیت دریای سرخ را مطرح کرد.

کمال عبدالمعروف رئیس ستاد مشترک سودان نیز با اشاره به بررسی پروژه‌های عظیم گفت که قطعا اجرای این پروژه‌ها به نفع ارتش‌های دو کشور خواهد بود.

این مسئول نظامی سودان همچنین گفت که پیشنهادات همتای مصری خود را برای آغاز مرحله جدید همکاری و روابط استراتژیک قوی به منظور تأمین منافع دو کشور بررسی می‌کنند.