اختلاف عربستان و کانادا دستمایه انتقاد مسکو از اتاوا شد

'ماریا زاخارووا' گفت: فدراسیون روسیه از رعایت حقوق جهانی بشر دفاع می کند اما سیاسی کردن ماهیت آن را نمی پذیرد و معتقد است که نباید مساله حقوق بشر را به ابزاری سیاسی تبدیل و به گونه ای عمل کرد که با فریاد زدن آن گویا کشوری بر دیگر کشورها در این باره برتری دارد.

زاخارووا بار دیگر با تاکید بر حق حاکمیت کشورها تصریح کرد: ما در جریان اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در عربستان هستیم و معتقدیم این کشور به مشاوره سازنده در موارد مختلف نیاز دارد اما قطعا نیازی به فریاد زدن از موضع برتر و مداخله در امور داخلی خود از موضعی بالاتر ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که کانادا و عربستان با در پیش گرفتن شیوه ای متمدنانه بتوانند بر اختلافات خود غلبه کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه کانادا به تازگی با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواستار آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شد که در زندان‌های سعودی به سر می‌ برند.

روز دوشنبه (15 مرداد) و در پی درخواست کانادا برای آزادی فعالان مدنی بازداشت ‌شده در عربستان، ریاض سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و سفیر کانادا را نیز 'عنصر نامطلوب' معرفی کرد.

ریاض همچنین به سفیر کانادا 24 ساعت فرصت داد تا خاک عربستان را ترک کند.

عربستان همچنین اعلام کرد: تمامی تبادلات مالی و تجاری خود با کانادا را متوقف می‌کند، این در حالی است که عربستان ‌اکنون یکی از بزرگ ترین بازارهای صادراتی کانادا در جهان به شمار می‌ رود.

طی دو روزی که از آغاز این بحران می گذرد هر روز بر دامنه آن به ویژه از طرف دولت سعودی اضافه می شود.

امروز حتی اعلام شد که عربستان قصد دارد تمام بیمارانی را که برای درمان به کشور کانادا مراجعه کرده اند، به مرور خارج کند.