نظر اردوغان درباره بحران روابط ترکیه با آمریکا

جب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نوشت: ترکیه از 60 سال پیش متحد راهبردی آمریکا و عضو ناتو است. دو کشور در دوران جنگ سرد دوشادوش یکدیگر ایستادند. ترکیه هر زمان که لازم بود به کمک آمریکا شتافت. سربازان ما در کره در کنار یکدیگر جنگیدند. هنگامی که بحران موشکی کوبا به اوج خود رسیده بود، ترکیه با استقرار موشک های ژوپیتر در خاک خود موافقت و به آمریکا برای کاستن از بحران کمک کرد. ما پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر نیز که آمریکا از متحدان انتظار کمک برای پاسخ دادن به بدی ها را داشت نیروهای نظامی ترکیه را در چارچوب نیروهای پیمان ناتو به افغانستان فرستادیم.

اردوغان با تاکید بر اینکه آمریکا نگرانی های مردم ترکیه را درک نمی کند و به آنان احترام نمی گذارد، افزود: در سال های اخیر عدم درک مشارکت دو کشور از جانب آمریکا، روابط آمریکا و ترکیه را با روند خطرناکی مواجه کرد و تلاش های ما برای تغییر جهت این روند بی نتیجه ماند. اگر آمریکا به حاکمیت ملی ترکیه احترام نگذارد، مشارکت دو کشور با خطر مواجه خواهد شد.

اردوغان با اشاره به کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 میلادی طرفداران فتح الله گولن (مبلغ سابق سازمان امور دیانت ترکیه) را که در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد، عامل این کودتا معرفی کرد.

وی افزود: طرفداران فتو (سازمان فتح الله گولن) تلاش کردند با کودتای خونین دولت ما را سرنگون کنند. آن شب میلیون ها تن از شهروندان ما با احساس علاقه به میهن به خیابان ها سرازیر شدند. ارول اولچوک دوست عزیز من که از سال ها پیش مدیر ستاد انتخاباتی من بود و فرزندش عبدالله طیب نیز در میان 251 نفری بودند که برای آزادی میهن ما جان خود را فدا کردند. شاید اگر گروه مرگ که به دنبال من و خانواده ام بودند، موفق می شدند، من نیز در میان کسانی قرار می گرفتم که آن شب جان خود را از دست دادند. مردم ترکیه انتظار داشتند آمریکا با زبان صریح این حمله را محکوم و با دولت منتخب ترکیه اعلام همبستگی کند اما آمریکا این کار را نکرد. واکنش آمریکا راضی کننده نبود. مقامات آمریکایی بجای اینکه اعلام کنند در کنار دموکراسی ترکیه هستند با زبان توام با احتیاط خواستار صلح و ثبات و آرامش در ترکیه شدند. علاوه بر آن به رغم موافقتنامه ای که میان دو طرف وجود دارد، درخواست ترکیه برای استرداد فتح الله گولن به هیچ نتیجه ای نرسید.

رئیس جمهور ترکیه موضع آمریکا در قبال حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ ی د) که شاخه سوری پ ک ک به شمار می رود و یگان های مدافع خلق (ی پ گ) و حمایت آمریکا از این گروه ها را موجب سرخوردگی ترکیه دانست و نوشت: بر اساس برآوردهای مقامات ترکیه، واشنگتن در سال های اخیر به اندازه دو هزار هواپیما و 5 هزار کامیون سلاح به این گروه ارسال کرده است. دولت ما بارها ناخشنودی خود را از این موضوع به مقامات آمریکا اعلام کرد اما متاسفانه گوش شنوایی نیافت. سلاح های آمریکایی سرانجام برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و نیروهای ما در عراق، سوریه و در درون ترکیه مورد استفاده قرار گرفت.

اردوغان با اشاره به اینکه دولت آمریکا به بهانه بازداشت کشیش آمریکایی اندرو برانسون به اتهام کمک به یک گروه تروریستی در ترکیه، گام های زیادی در جهت تشدید تنش برداشته است، افزود: در بسیاری از جلسات و گفتگوها به دونالد ترامپ هشدار دادم اما وی بجای احترام به روند حقوقی، تهدیدهای فراتر از حدش را علیه ملتی که دوست آمریکا است، اعلام و شماری از اعضای هئیت دولت ما را نیز تحریم کرد. این تصمیم به دور از منطق وی قابل قبول نیست و در نهایت به دوستی دیرین دو کشور لطمه می زند. ما نیز در مقابل شماری از مقامات آمریکا را تحریم کردیم. وادار کردن دولت ما به مداخله در روند قانونی، با قانون اساسی و ارزش های دموکراتیک مشترک مغایر است.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه زمانی را مشخص کرده است و اگر آمریکا به خواسته های آنکارا بی تو جهی کند، این کشور اقدامات لازم را انجام خواهد داد، نوشت: ترکیه در دهه 1970 میلادی علی‌رغم اعتراض های واشنگتن برای جلوگیری از کشتار ترک تباران قبرس وارد این جزیره شد. نتیجه بی توجهی واشنگتن به جدی بودن تهدیدهایی که از مناطق شمال سوریه متوجه امنیت ملی ترکیه شده است، اجرای دو عملیات نظامی در شمال سوریه، اخراج «ی پ گ» از عفرین و قطع دسترسی (گروه وهابی صهیونیستی) داعش به مرزهای ناتو بود. ما همچنان مصمم هستیم که در چنین مواردی گام های لازم را برای دفاع از منافع ملی خود برداریم. در جهان کنونی که پلیدی در همه نقاط در کمین است، گام های یکجانبه آمریکا که مدت های طولانی است متحد ترکیه به شمار می رود، فقط به امنیت و منافع آمریکا ضرر خواهد زد. آمریکا باید پیش از آنکه دیر شود، اندیشه اشتباهش را که می تواند موجب برهم خوردن روابط دو کشور شود، کنار بگذارد و این را درک کند که ترکیه جایگزین‌های دیگری نیز دارد.