وقاحت ائتلاف سعودی بعد از بمباران اتوبوس کودکان یمنی

«ترکی المالکی» سخنگوی «ائتلاف عربی» علیه یمن، در واکنش به برخی مواضع علیه عربستان سعودی، از پذیرش مسئولیت حمله به اتوبوس کودکان یمنی شانه خالی کرد.

ترکی المالکی شنبه، به شبکه خبری اسکای نیوز گفت که «شبه‌نظامیان الحوثی مسئول کشته شدن کودکان یمنی در میدان جنگ هستند». او ادعا کرد یمنی‌ها از کودکان کشته شده در مقابل افکار عمومی سوءاستفاده می‌کنند و آنان را قربانیان عملیات‌های نظامی وانمود می‌کنند.

روز پنجشنبه هجدهم مردادماه، جنگنده‌های سعودی با حمله به بازار شهر «ضحیان» در استان «صعده» در شمال یمن، دست‌کم 55 کشته و بیش از 70 مجروح بر جای گذاشت که بیشترشان کودک هستند. این نخستین بار نیست که اهداف غیرنظامی مانند بازار مردمی هدف بمباران عربستان قرار می‌گیرد. حمله به مدارس، مساجد، مجالس عزا و عروسی و بیمارستان‌ها از جمله اهداف عربستان در یمن بوده است.

دفتر «حقوق بشر» سازمان ملل اعلام کرد حملات مستقیم (ائتلاف سعودی) به غیرنظامیان در یمن، در زمره جنایات جنگی است. «الیزابت تروسیل» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد، «هر حمله‌ای که به شکل مستقیم غیرنظامیان و کسانی را هدف بگیرد که به صورت مستقیم در اقدامات جنگی مشارکت ندارند، یا هر حمله‌ای که متوجه اهداف غیرنظامی شود، در زمره جنایات جنگی است».

المالکی همچنین گفت:‌ ما تلاش می‌کنیم خدمات بهداشتی به کودکانی بدهیم که حوثی‌ها آنان را به خدمت می‌گیرند». سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به انتقادات دو روز اخیر مدعی شد که یمنی‌ها از کودکان سوء استفاده می‌کنند و آنان را به جنگیدن وادار می‌کنند.