مسکو دستور استالین برای بمباران برلین را منتشر کرد

شبکه تلویزیونی روسیه24 مدعی شده است که این اسناد(فتح برلین توسط روسیه) روز یکشنبه به مناسبت روز نیروی هوایی روسیه منتشر شده است.

در اسناد منتشر شده، دست نویس استالین به کمیته دولتی دفاع اتحاد شوروی (وزارت دفاع) دیده می شود که در آن دستور داده روزهای 9 یا 10 ماه اوت سال 1941میلادی (18 یا 19 مرداد ماه 1320) شهر برلین پایتخت آلمان نازی را بمباران کنند.

در بخشی از این سند چنین گفته شده است: «به رفیق وودوپیانوف، واحد هوایی هشتاد و یکم موظف شود به فرماندهی وودوپیانوف روزهای 9 یا 10 اوت یا روزهای پس از آن با توجه به شرایط هوایی، برلین را مورد حمله هوایی قرار دهد.»

«در حمله هوایی به برلین علاوه بر بمب های منفجرشونده از بمب های سوزاننده کوچک و بزرگ نیز استفاده شود. در صورتی که مسیر به برلین، موتور هواپیماها مساله بیابند به عنوان اهداف یدکی، مراکزی در شهر کنیگزبرگ (کالینینگراد کنونی) برای بمباران درنظر گرفته شود. استالین»

اتحاد جماهیر شوروی روز 22 ماه اوت سال 1941 (اول تیر 1320) دو سال پس از آغاز جنگ دوم جهانی در اروپا، با حمله نیروهای آلمانی وارد این جنگ بزرگ شد.

جنگ دوم جهانی روز 9 ماه اوت سال 1945 با شکست آلمان و پیروزی متفقین به پایان رسید.

در اسناد وزارت دفاع روسیه همچنین مدارکی در مورد موفقیت خلبانان روس بویژه در سال های جنگ دوم جهانی و مدال هایی که به آنها داده شده و نیز فهرست هواپیماهای شوروی در آن زمان منتشر شده است.

ساعاتی پیش از انتشار این اسناد، وزیر دفاع روسیه به اظهارات وزیر دفاع آلمان که گفته بود با مسکو باید از موضع زور سخن گفت، واکنش نشان داد و ضمن یادآوری فتح برلین توسط روسیه در جنگ جهانی دوم، از ژرمن ها خواست با زبان زور با روسیه سخن نگویند.

'سرگئی شایگو' به همتای آلمانی خود توصیه کرد که بار دیگر تاریخ را مطالعه کند (شکست آلمان در جنگ جهانی دوم برابر روسیه) چرا که اقدامات آلمان علیه روسیه در تاریخ بیانگر این نکته است که آنها دست کم تا 200 سال آینده هیچ نطقی نباید داشته باشند.

شایگو با تاکید بر اینکه روسیه هرگز به زور کاری را انجام نمی دهد،ادامه داد: نمی خواهم حرف های تندتری بزنم اما به آلمان ها توصیه می کنم پیش از استفاده از عبارت «موضع زور»، به تاریخ مراجعه کنند.