سعد الحریری عصبانی شد

«سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در جمع اصحاب رسانه در منزلش (معروف به بیت‌الوسط در بیروت) اعلام کرد «عدم تشکیل دولت جدید تا کنون یک شکست لبنانی محض است و هیچ عامل منطقه‌ای دلیل این موضوع نبوده است».

بر اساس گزارش روزنامه «النهار»، الحریری در این دیدار به واکنش درخواست برخی طرف‌های لبنانی برای بهبود روابط این کشور با سوریه، بار دیگر تأکید کرد مخالفت این موضوع است و در این خصوص هیچ بحثی نیست.

وی درباره درخواست عده ای برای گنجاندن موضوع «بازگشت روابط با دولت سوریه» در بیانیه وزارتی دولت جدید گفت در این صورت، دولت جدید تشکیل نخواهد شد.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در این دیدار افزود: برخی طرف‌ها همچنان بر شروط خود برای تشکیل دولت اصرار دارند اما شاهد عقب‌نشینی کم عده‌ای از آنها نیز هستیم، پیشرفت‌هایی در تعداد کرسی‌های وزارتی ایجاد شده و زمان کمی برای رسیدن به طرح نهایی نیاز داریم.

سعد الحریری حدود دو هفته پیش هم گفته بود محال است به سوریه برود.

روابط لبنان و سوریه از سال 2011 یعنی آغاز بحران سوریه سرد شد اما هیچ وقت به صورت کامل قطع نشد.

انتخابات پارلمانی لبنان در 16 اردیبهشت 1397 برگزار شد و سعد الحریری در سوم خرداد با 111 رأی مأمور به تشکیل کابینه شد، مانع اصلی در به تأخیر افتادن تشکیل کابینه ، اختلاف گروه‌ها بر سر سهمیه‌های وزارتی است.