دختر رئیس جمهور جنجالی به میدان می‌آید

۹ ماه پیش از اتخابات میان دوره‌ای که می‌تواند تعیین کننده شکست یا پیروزی ریاست جمهوری رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین باشد، سارا دوترته، دختر او برای جلب حمایت‌ رای‌دهندگان به نفع دستورکار سیاسی جاه‌طلبانه او در تلاش است و برخی کارشناسان و نزدیکان دوترته بر این باورند که سارا نهایتا جانشین دوترته خواهد شد.

در حالی که دوترته برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری و بازنشستگی ابراز آمادگی کرده و حزب حاکم او با شکاف‌هایی مواجه شده است، دختر ۴۰ ساله او ایجاد اتحاد و گسترش حزب کوچکش را در منطقه داوائو آغاز کرده و در تلاش است تا آن را به قدرت سیاسی جدیدی تبدیل کند.

سارا دوترته با کمک ایمی مارکوس، فرماندار ایالتی و یکی از شخصیت‌های بانفوذ خانواده فردیناند مارکوس، دیکتاتور سابق فیلیپین توانست حمایت احزاب مختلف را برای برکناری رییس مجلس عوام فیلیپین و جانشینی او از سوی گلوریا ماکاپاگال آرویو، رییس جمهور سابق این کشور جلب کند.

رودریگو دوترته هفته پیش اظهار کرد،‌ در صورتی که کناره‌گیری کند، فردیناند مارکوس جونیور، برادر ایمی می‌تواند جایگزین توانایی برای او باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند که در شرایطی که دوترته در اوج خود نیست و احتمال کناره‌گیری او وجود دارد، خانواده مارکوس که همچنان در عرصه سیاسی فیلیپین دارای قدرت هستند، تمایل خواهند داشت که از سارا دوترته حمایت کنند.

روابط رودریگو دوترته با دخترش گهگاه پرتنش بوده اما سارا نیز همچون پدرش مورد احترام است و از او حساب می‌برند و او را به عنوان یک شخصیت رُک و غیرقابل پیش‌بینی می‌شناسند که به طور علنی به پدرش می‌تازد.

سارا دوترته و سایر متحدان پدرش از جمله سخنگوی او، دستیار ویژه‌اش و رییس پلیس سابق او برای نشستن بر ۲۴ کرسی سنای فیلیپین در سال ۲۰۱۹ در تلاش هستند و این می‌تواند برای رییس جمهور بازی را تغییر دهد چرا که او توانسته اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورد اما برای عمل به تعهداتش نیازمند در اختیار داشتن کنترل مجلس علیا است.

عده‌ای از تحلیلگران درباره اظهارات دوترته برای بازنشستگی و کناره‌گیری از قدرت ابراز تردید کرده‌اند و معتقدند او بیش از دوره شش ساله ریاست جمهوری‌اش برای ماندن در قدرت تلاش خواهد کرد. آنان همچنین بر این باورند که در صورت عدم موفقیت دوترته در ادامه حضورش در قدرت، طرح دیگری که او در نظر دارد، جانشینی از سوی دخترش است.