عمران خان طرح ریاضت اقتصادی را آغاز کرد

عمران خان، نخست وزیر جدید پاکستان همچنین از طبقه مرفه این کشور خواست تا روند پرداخت مالیات را آغاز کنند و اعلام کرد این کشور یک طرح ریاضت اقتصادی را برای کاهش دادن بدهی آغاز خواهد کرد؛ طرحی که او با فروش ماشین‌های ضدگلوله دفتر نخست وزیری آن را کلید خواهد زد.

او در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر پاکستان دیدگاه خود درباره ایده «پاکستان جدید» را تشریح کرد و در ادامه درباره ضرورت شکل‌گیری دوباره کشور با معرفی یک نظام رفاه اسلامی، کاهش فقر و سطح بدهی‌ها سخن گفت. نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: ما عادت بد زندگی با استفاده از وام و کمک گرفتن از دیگر کشورها را داریم. هیچ کشوری از این راه به رفاه و موفقیت نخواهد رسید. هر کشوری باید به خود متکی باشد.

عمران خان 65 ساله پس از پیروزی حزبش در انتخابات ماه گذشته، روز شنبه به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان سوگند یاد کرد. او  قصد دارد از مجموع 524 خدمتکار نخست وزیری، تنها 2 نفر را برای خود نگه دارد. خان همچنین اعلام کرده قصد فروش خودروهای ضدگلوله دفتر نخست وزیری را دارد تا از این طریق به کمبود بودجه خزانه این کشور کمک کند. این اقدام عمران خان اقدامی بسیار جسورانه در کشوری است که معارضان مسلح همچنان تهدیدی جدی محسوب می‌شوند.

نخست وزیر جدید پاکستان از پاکستانی‌های خارج از این کشور برای سرمایه‌گذاری در داخل دعوت کرد و ثروتمندان این کشور را ترغیب به پرداخت مالیات کرد. پرداخت مالیات در پاکستان مشکلی چندین ساله است؛ زیرا فرار مالیاتی در پاکستان بسیار مرسوم بوده و کمتر از یک درصد از جمعیت آن مالیات پرداخت می‌کنند. خان همچنین ضرورت کمک به 22.8 میلیون کودک خارج از مدرسه را یادآور شد.

خان که تا پیش از این مقام دولتی در اختیار نداشته است، در پایان هفته گذشته اسامی کابینه 21 نفره خود را، بیشتر از میان سیاستمداران با تجربه این کشور شدند، اعلام کرد.