به گزارش پرس تی وی، اين قاضي حکم ياد شده را روز سهشنبه (۲۴ ژانويه، ۴ بهمن) در مورد گروهبان فرنک ووتريچ در "کمپ پندلتون" در کاليفرنيا صادر کرد، اما اين حکم بايد به تاييد فرماندهي مرکزي نيروهاي تفنگداران دريايي برسد.

ووتریچ یکی از ۸ تفنگدار نیروی دریایی امریکاست که به کشتار غیرنظامیان عراقی از جمله زنان، کودکان، افراد کهنسال و یک ویلچرنشین در شهر حدیثه متهمند.
اتهامات ۶ نفر از این تفنگداران امریکایی در یک دادگاه نظامی کاهش یافته و یا رد شده و یک نفر نیز از اتهامات تبرئه شده است.

ووتریچ روز دوشنبه(۲۳ ژانویه، ۳ بهمن) دادخواستی که بر اساس آن وی به اتهام یک فقره قصور در انجام وظیفه مجرم شناخته شده است را پذیرفت. بر اساس این دادخواست وی با مجازاتی معادل حداکثر ۳ ماه حبس و کسر دو سوم از حقوق و تنزل درجه مواجه است.

وی پیش از این دادخواست نیز با ۹ فقره اتهام در خصوص قتل، تهاجم و قصور در انجام وظیفه مواجه بود.

گری سولیس، وکیل سابق نیروی دریایی امریکا که در حال حاضر در دانشگاه جرج تاون به تدریس قانون جنگ می‌پردازد روز دوشنبه(۲۳ ژانویه، ۳ بهمن) گفت، در صورتی‌ که پرونده ووتریچ در آینده از سوی وکلای نظامی بررسی شود، به عنوان نمونه‌ای از چگونگی تحقیق و پیگیری نکردن یک پرونده مطرح می‌‍‌‌شود.

در این حادثه که رسانه‌ها آن را " قتل عام حدیثه " نامیدند گروهبان ووتریچ هدایت جوخه تفنگداران نیروی دریایی را در یک حمله وحشیانه به غیرنظامیان حدیثه به عهده داشت. این حادثه در سال ۲۰۰۵ و پس از آن رخ داد که یک بمب کنار جاده‌ای در نزدیکی یک کاروان تفنگداران نیروی دریایی امریکا منفجر شد و علاوه بر کشتن یک سرباز امریکایی ۲ سرباز دیگر را نیز مجروح کرد.

اين قتل عام که منجر به کشته شدن ۲۴ غيرنظامي عراقي شد خشم جهانيان را برانگيخت و يکي از دلايل اصلي مخالفت دولت عراق با تمديد مصونيت قضايي نيروهاي امريکايي مستقر در عراق در سال ۲۰۱۱ محسوب ميشود.