سرکرده تحریر الشام: برای هر عملیاتی در استان ادلب آماده هستیم

«ابو محمد جولانی» سرکرده گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» -که رکن اصلی آن جبهه النصره است- ادعا کرد که این گروه برای هر عملیاتی در استان ادلب آماده است.

الجولانی در یک سخنرانی ضبط شده اعلام کرد که تحریر الشام به همراه سایر گروههای تروریستی، طرحی را برای مقابله با هر گونه حمله آماده کرده است که شامل اخراج نیروهای فوعه و کفریا و حملات امنیتی علیه داعش و کسانی است که خواستار مصالحه با دولت سوریه هستند.

وی ضمن انتقاد ضمنی از مواضع ترکیه اظهار داشت که نمی‌توان به ایست‌وبازرسیهای ترکیه تکیه کرد و مواضع سیاسی گهگاهی تغییر می‌کند.

پایگاه خبری عنب به نقل از سرکرده تحریر الشام گزارش داد که درباره مسئله تحویل سلاح در شمال سوریه نمی‌توان مذاکر کرد و تسلیم شدن «خیانت» به شمار می‌رود.

ادعاهایی جولانی در شرایط حساس استان ادلب مطرح می‌شود؛ به ویژه اینکه ارتش سوریه تجهیزات و نیروی نظامی زیادی به اطراف ادلب اعزام کرده تا در روزهای آتی عملیات نظامی را آغاز کند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت که تحریر الشام «خاری» است که کشورها در پی از بین بردن آن هستند.

سرکرده تحریر الشام اعلام کرد که این گروه دست کمک به سمت سایر گروههای مسلح حاضر در ادلب دراز می‌کند؛ چرا که «سرنوشت [همه گروهها] یکی است و همه طرفها باید در یک صف باشند».

جولانی درباره احتمال ادغام تحریر الشام با سایر گروههای تروریستی اظهار نظری نکرد.

تحریر الشام مناطق «الدانا، سرمدا، کفر دریان، باریشا، حارم، سلقین، درکوش، جسر الشغور و برخی مواضع در جبل الزاویه و گذرگاه باب الهوى» را در اشغال خود دارد.

چندی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر تلاش تحریر الشام برای پایان دادن به نفوذ گروههای تروریستی حاضر در شمال شرق شهر لاذقیه و ارتفاعات مشرف بر جسر الشغور در ریف شمالی ادلب.

همزمان با این اخبار، ارتش سوریه نیز از آغاز آگوست تجهیزات نظامی زیادی به ریف لاذقیه و شمال و غرب حماه ارسال کرده است.

در همین راستا، جولانی سه شنبه (روز گذشته) در ریف شمالی لاذقیه از اتاق عملیاتهای تحریر الشام دیدن کرد.

وی در جریان این بازدید، به همراه شماری از سرکرده‌های تحریر الشام در ارتفاعات «کبانی» در ریف لاذقیه از مواضع این گروه بازدید کرد.

چندی پیش نیز «ابومالک التلی» از سرکرده‌های النصره از مناطق تحت اشغال این گروه در ریف لاذقیه دیدن کرده بود.

نیروهای سوری در این منطقه کنترل مساحت‌های گسترده‌ای از ریف شمالی لاذقیه را در اختیار دارند و از آغاز سال 2016 در «جبل الترکمان و جبل الاکراد» توانستند پیشروی کنند و کنترل شهرکهای راهبردی از جمله «سلمی، کنسبا و ربیعه» را به دست گیرند.