به گزارش تابناک، آمریکا که به تازگی نیروهای خود را از عراق بیرون کشیده است، این دوازده هزار سرباز را به تدریج وارد لیبی خواهد کرد.

در همین حال، یکی از افراد جنبش مقاومت ملی لیبی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که نیروهای ناتو، همه سکوهای نفتی لیبی را به اشغال خود درآورده‌اند و کشتی‌های جنگی آنان نیز در سواحل این کشور پهلو گرفته‌اند. نیروهای آمریکایی نیز بناست در شهرهای البریقه، سرت و راس لانوف که از شهرهای نفتی لیبی بوده و پالایشگاه‌های عمده نفت در این کشور هستند مستقر شوند.

منابع آگاه بر این باورند که حضور نیروهای نظامی آمریکایی در مناطق نفتی لیبی به همراه نیروهای ناتو، در حالی صورت می‌گیرد که آنان برای تأمین نفت اروپا از طریق این کشور حساب باز کرده‌اند، به گونه‌ای که مسئولیت مستقیم سکوها و پالایشگاه نفتی این کشور را خود در اختیار گرفته‌اند.

پیش از آغاز درگیری‌ها در لیبی این کشور، روزانه نزدیک یک میلیون و ششصد هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که نزدیک یک میلیون و سیصد هزار بشکه آن به کشور‌های دیگر و به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شد. پس از سقوط قذافی، آمارها از تولید نزدیک پانصد هزار بشکه نفت به صورت روزانه در این کشور حکایت دارد که بیشتر این تولید به مصارف داخلی می‌رسد.

در شرایط کنونی با حضور مستقیم نیروهای ناتو و آمریکا کوشش میشود که به سرعت تولید نفت این کشور در مدت کوتاهی به بیش از دو برابر تولید کنونی برسد تا در صورت تحریم نفتی ایران و عدم تأمین نفت توسط عربستان، نفت لیبی پاسخگوی نیاز کشورهای اروپایی باشد.