پمپئو راهی کره شمالی می‌رود

پامپئو را در این سفر «استفان بیگون» که به عنوان دستیار ویژه وزیر خارجه آمریکا در کره شمالی انتخاب شد، همراهی خواهد کرد.

اما به نوشته «سی‌ان‌ان» هنوز مشخص نیست که او در این سفر با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی دیدار خواهد کرد یا خیر.

رهبر کره شمالی در آخرین سفر پامپئو به پیونگ‌یانگ از دیدار با وی خودداری کرد. منابع خبری به سی‌ان‌ان از وجود اختلافات زیاد در این سفر میان نمایندگان دو طرف خبر داده‌اند.

سفر پامپئو در شرایطی انجام می‌شود که منابع خبری در روزهای گذشته بارها اخبار مختلفی درباره تداوم برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی، علی‌رغم توافقات ادعایی میان دو ترامپ و رهبر کره شمالی در نشست سنگاپور منتشر کرده‌اند.

درتازه‌ترین مورد یک اندیشکده آمریکایی روز پنجشنبه با انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده کره شمالی، بر خلاف وعده‌هایش به دولت آمریکا، فرایند برچیدن سایتی که از آن برای آزمایش موتور موشک استفاده می‌کرده را متوقف کرده است.

«38North » که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن برای ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های مربوط به کره شمالی است این خبر را چهارشنبه گزارش داده است.

این اندیشکده می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از «ایستگاه پرتاب ماهواره سوهائه» در تاریخ ۱۶ اوت (۲۴ مرداد) نشان می‌دهند از ۳ اوت (۱۱ مرداد) به بعد «هیچ اقدام محسوسی» در این سایت برای توقف فعالیت‌ها، چه در مرکز آزمایش موتور موشکی و چه در سکوی پرتاب آن، مشاهده نمی‌شود.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته ادعا کرده بود اینکه کره شمالی فرایند برچیدن تأسیسات خود در سایت «سوهائه» را آغاز کرده در راستای تعهداتی است که رهبر این کشور در دیدار ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) خود با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به وی داده است.

«38North » تصریح کرده از ماه جولای تا اوایل آگوست «پیشرفت‌های محسوسی» در برچیدن این سایت انجام شده، اما «قطعاتی که قبلاً برچیده شده‌اند کماکان به صورت انباشته‌شده روی هم روی زمین باقی مانده‌اند.»

اندیشکده آمریکایی علاوه بر این گزارش داده به نظر می‌رسد فعالیت‌ها برای تعطیل‌سازی ساختمانی در قسمت سکوی پرتاب این سایت هم متوقف شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارشی روز دوشنبه اعلام کرد نشانه‌ای از توقف فعالیت‌های کره شمالی نیافته است.

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در سخنانی مبهم و کلی در نشست سنگاپور گفته بود با ترامپ برای حرکت به سمت برچیدن سلاح‌های هسته‌ای از شبه‌جزیره کره موافقت کرده است.

کارشناسان بین‌المللی بعد از این نشست از ترامپ بابت ساده‌انگاری فرایند پیچیده‌ای مانند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را مورد انتقاد قرار دادند. کره شمالی بعد از نشست سنگاپور اراده‌ای برای دست کشیدن از سلاح‌های هسته‌ایش نشان نداده است.

رسانه‌های حکومتی کره شمالی هفته‌ گذشته به شدت از تحریم‌های آمریکا علیه این کشور انتقاد کردند و از ترامپ خواستند برای شکستن بن‌بست حاصل‌شده در گفت‌وگوها «اقدامی شجاعانه» انجام دهد.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.