ادامه سیاست زندانی کردن مخالفان السیسی

دستگاه امنیتی مصر در چند روز گذشته شماری از مخالفان السیسی از جمله «معصوم مرزوق» معاون وزیر خارجه اسبق، «رائد سلامه» کارشناس اقتصادی و عضو هیأت عالی حزب «تیار الکرامه» ، «یحیی القزاز» استاد زمین‌شناسی دانشگاه حلوان و «سامح سعودی» فعال سیاسی را بازداشت کردند.

خانواده مرزوق در این باره گفت که گروهی از نیروهای پلیس مصر پس از محاصره منزل ما، معصوم را بازداشت کرده و او را به مکان نامعلومی با خود بردند.

«خالد علی» وکیل حقوقی و نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که یک گروه از نیروهای پلیس مرزوق را بازداشت و برخی از وسایل‌ها و اسناد او از جمله دوربین‌های منزل او را با خود بردند.

مرزوق اخیرا از طرح خود برای برگزاری همه‌پرسی مردمی درباره باقی ماندن السیسی و یا کناره‌گیری وی از قدرت و تشکیل شورای انتقالی برای اداره امور کشور، خبر داده بود.

به نوشته روزنامه القدس‌العربی، نیروهای امنیتی «رائد سلامه» عضو هیأت عالی حزب تیار الکرامه را هم بازداشت کرده و به مکان نامعلومی با خود بردند.

نیروهای امنیتی مصر همچنین «سامح سعودی» فعال سیاسی را بازداشت و همسر و دو کودک هفت ساله و پنج ساله وی را به مرکز پلیس الزاویه برده‌اند.

همچنین یحیی القزاز استاد زمین‌شناسی دانشگاه حلوان که از مخالفان سرسخت السیسی است، بازداشت شده است.

وکلای حقوقی وابسته به السیسی در ابلاغیه‌هایی به دادستانی کل، القزاز را به «اهانت به رئیس‌جمهور» متهم کرده‌اند.

ابراز نگرانی احزاب سیاسی از استمرار بازداشت‌ها

جنبش مدنی دموکراتیک که متشکل از هفت حزب سیاسی معارض و بیش از یکصد شخصیت است، درباره بازداشت‌های مخالفان ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه این جنبش آمده است که چنین شیوه‌هایی برای مقابله با معارضان باعث ایجاد تنش بیشتر در کشور می‌شود.

جنبش مذکور در بیانیه خود آورده است که معصوم یک شخصیت ملی است که در عرصه مبارزه و نیز عرصه فعالیت‌های سیاسی به عنوان معاون وزیر خارجه خدمت کرده است.

در این بیانیه بر آزادی فوری معصوم، رائد سلامه و دیگر افرادی که اخیرا بازداشت شده‌اند، تأکید شده است.