مسلمانان روهینگیا نمیخواهند به وطن برگردند

با گذشت یک سال از زمان آغاز فرار اقلیت مسلمانان روهینگیا از میانمار، ­بر خلاف آنچه نظامیان میانماری ادعا می‌کنند، این مسلمانان حاضر نیستند از بنگلادش به کشورشان بازگردند.  

یک سال از زمان آغاز فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار و آزار و اذیت این جامعه اقلیت می‌گذرد. این آوارگان همچنان در بنگلادش به سر می‌برند. به رغم بیانیه‌های رسمی مقامات میانمار این جامعه مسلمان اقلیتی امیدی به بازگشت به کشور میانمار ندارد.  

گزارشگر فرانس ۲۴ درباره اوضاع استان راخین در میانمار گفت: یک سال پیش نیرو‌های نظامی میانمار عملیاتی را آغاز کردند که به فرار دسته جمعی هفتصد هزار تن از روهینگیا‌ها منتهی شد. این افراد به سوی بنگلادش فرار کردند. من هم اکنون روی پلی قرار دارم که بین میانمار و بنگلادش واقع شده است. می‌توان نیرو‌های نظامی بنگلادش را در آن سوی پل مشاهده کرد. در طرف دیگر پل نیز نیرو‌های نظامی میانمار مستقر هستند. این نظامیان بی وقفه تکرار می‌کنند که هیچ آزار و اذیتی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در کار نبوده است. ما هم اکنون در شمال راخین منطقه‌ای که در کنترل نیرو‌های دولتی قرار دارد، حضور داریم. فعالان بشردوست و خبرنگاران برای حضور در این منطقه آزادی عمل ندارند. حضور در این منطقه مستلزم همراهی نظامیان میانماری است. بازدید‌ها نیز از سوی نظامیان برنامه ریزی می‌شود. نظامیان، خبرنگاران را به مناطق مختلفی از جمله مرز مشترک بین میانمار و بنگلادش و اردوگاه‌هایی که گفته می‌شود پذیرای آوارگانی است که از بنگلاش به این کشور باز می‌گردند، می‌برند.  

گزارشگر فرانس ۲۴ همچنین افزود: میانمار اعلام کرده است که آماده پذیرش مسلمانان روهینگیاست. اما این اردوگاه‌ها خالی از سکنه هستند. تصور این که مسلمانان روهینگیا حاضر شوند به میانمار بازگردند، بسیار دشوار است. این مسلمانان می‌گویند قبل از بازگشت می‌بایست از امنیت شان مطمئن شوند. آن‌ها همچنین خواستار دریافت مجوز برای بازگشت به بنگلادش در صورت تکرار آزار و اذیت از سوی نظامیان میانماری هستند.