وقتی نمایندگان انگلیس عمله رژیم صهیونیستی شدند

«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس در یک ویدئوی جنجالی که به تازگی از او منتشر شده فاش کرده سخنان نماینده‌های پارلمان انگلیس را رژیم صهیونیستی به آنها دیکته می‌کند.

روزنامه دیلی‌میل انگلیس روز سه‌شنبه در راستای تلاش‌های هماهنگ در این کشور برای معرفی مخالفت‌های کوربین با خشونت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان «یهودستیزی»، ویدئویی از سخنان وی در سال ۲۰۱۰ منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، کوربین این سخنان را سال ۲۰۱۰ در دیداری که با اعضای «کمپین همبستگی با فلسطین» در لندن برای گفت‌وگو درباره حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی کمک‌رسان ترکیه به غزه داشته به زبان آورده است.

 

کماندوهای رژیم صهیونیستی، ۱۰ خردادماه سال ۱۳۸۹ (۳۱ می ۲۰۱۰) به یک ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه حمله کردند.

در این حمله ۱۰ فعال حقوق‌بشر ترکیه کشته شدند. در پی این حادثه و عدم عذرخواهی مقام‌های تل‌آویو از آنکارا، ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۱ (شهریور ۱۳۸۹) همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل را متوقف و سفیر این رژیم را از آنکارا اخراج کرد.

کوربین در فیلم تازه‌منتشر شده می‌گوید که بعد حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ترکیه‌ای، قانونگذاران انگلیسی با متنی از قبل‌ آماده‌شده در جلسه پارلمان حاضر شده‌اند که «ران پروسور»، سفیر وقت رژیم صهیونیستی در لندن آنها را نوشته بوده.

وی می‌گوید: «[نمایندگان انگلیسی] همه با یک متن از قبل آماده شده [در جلسه پارلمان] حاضر می‌شدند. مطمئنم، دوستمان ران‌پروسور آنها را نوشته بود.»

کوربین در ادامه می‌گوید: «چون، همه آنها کلیدواژه‌های یکسانی به کار می‌بردند. بیشتر شبیه این بود که یک سند اروپایی، برای پیدا کردن کلمات کلیدی خوانده شود؛ آن کلمات کلیدی عبارت بودند از "نیاز اسرائیل به امنیت"؛ و "افراط‌گرایی شبه‌نظامیان ترکیه‌ای در آن کشتی".»

رهبر حزب کارگر انگلیس تصریح کرد: «اینها، در لابلای تک تک سخنرانی‌ها گفته می‌شود؛ همین حرف‌ها در لابلای سخنانشان بود.»

این افشاگری رهبر حزب کارگر انگلیس را می‌توان تازه‌ترین مورد از پرونده نفوذ رژیم صهیونیستی در میان سیاستمداران انگلیسی است که قبلاً مستنداتی درباره آن فاش شده بود.

واحد پژوهش شبکه خبری الجزیره در یک گزارش تحقیقی جنجالی دی‌ماه سال ۱۳۹۵ آشکار کرد نتایج تحقیقات مخفیانه و ۶ ماهه این رسانه، از وجود یک لابی زیرزمینی رژیم صهیونیستی در انگلیس برای توطئه علیه سیاستمداران ضد اسرائیلی در این کشور پرده برمی‌دارد.

در جریان این تحقیقات، یک خبرنگار مخفی الجزیره با اسم مستعار «رابین» با اعضای این شبکه لابی‌گری در بریتانیا ملاقات کرده بود. گزارش شده بود که این شبکه لابی با واسطه سفارت اسرائیل در لندن از حمایت شدید کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخوردارند.

«رابین» در این ملاقات‌ها خود را به عنوان یک فعال دانشگاهی با احساسات اسرائیل‌دوستانه شدید و در تلاش برای مبارزه با جنبش تحریم اسرائیل معرفی می‌کند.

«رابین» سپس به صورت مخفیانه از گفت‌وگویی بین یک مقام ارشد سفارت اسرائیل به نام «شای موسات» و یک سیاستمدار انگلیسی به نام «ماریا استریزلو» فیلم گرفته است. «استریزلو» در زمان ثبت این فیلم رئیس دفتر یک نماینده ارشد پارلمان انگلیس به نام «رابرت هالفون» بوده است.

دیپلمات اسرائیلی در این فیلم خطاب به سیاستمدار انگلیسی می‌گوید: «می‌خواهید نام چند تا نماینده را به شما بدهم که به نظرم باید تخریب بشوند؟»

«استریزلو» در جواب می‌گوید: «خب، می‌دانید اگر آدم خیلی سرسخت به نظر برسد، مطمئناً چیزهایی را پنهان خواهند کرد.»

«ماسوت» می‌گوید: «بله؛ من اسامی برخی اعضای پارلمان را دارم. (استریزلو) خودش می‌داند کدام اعضای پارلمان را می‌خواهم برکنار کنم... معاون وزیر خارجه.»

شبکه خبری الجزیره نوشته اشاره «ماسوت» به «آلان دونکان»، معاون وزیر خارجه انگلیس، یکی از حامیان کشور شدن فلسطین است. استریزلو، اندکی بعد گفته که «یک رسوایی کوچک» می‌تواند به برکناری دونکان ختم بشود.

در پی این افشاگری، «شای موسات» پس از این افشاگری از سمتش استعفا کرد.

مدتی بعد از افشاگری الجزیره، جرمی کوربین در نامه‌ای به «ترزا می»، نخست‌وزیر این کشور خواستار تحقیق رسمی درباره رسوایی لابی‌گری رژیم صهیونیستی برای نفوذ در میان سیاستمداران انگلیسی شد.

کوربین در این نامه که به رویت پایگاه میدل‌ایست‌آی رسیده نوشته بود که توطئه‌های یک مقام سفارت اسرائیل برای برکنار کردن مقام‌های ارشد دولت انگلیس، در حکم تلاش برای «تضعیف تمامیت دموکراسی ما هستند.»