سهم‌خواهی حزب مسعود بارزانی

حزب دموکرات کردستان که ریاست آن را «مسعود بارزانی» بر عهده دارد امروز (پنجشنبه) از شکست خود در همراه کردن احزاب معارض کُرد با هیأتی خبر داد که قرار است برای انجام مذاکرات به بغداد برود و درباره موضوع «ائتلاف اکثریت» رایزنی کند.

بر اساس گزارش وبگاه عراقی «بغداد الیوم»، این حزب در ادامه تأکید کرد منصب ریاست‌جمهوری عراق را سهم خود می داند.

«محمود محمد» سخنگوی حزب مذکور پس از نشستی که به ریاست مسعود بارزانی در «پیرمام» کردستان برگزار شد، در کنفرانسی خبری گفت در این نشست درباره تشکیل دولت آینده عراق و انتخاب رؤسای سه‌گانه (رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان) صحبت شد. حزب دموکرات و اتحاد ملی برای رفتن به بغداد موافقت خود را اعلام کردند و از چهار حزب معارض برای پیوستن به هیأت مشترک دعوت کردند اما آنها آماده همکاری با ما نبودند.

وی ادامه داد: دو حزب (دموکرات و اتحاد میهنی) کمیته‌ای تشکیل دادند که وظیفه بحث درباره تشکیل ائتلاف‌ با ائتلاف‌های پیروز در انتخابات را بر عهده دارد، هر ائتلافی که شراکت، توازن و حقوق ملت و منطقه کردستان را در نظر بگیرد با آن برای تشکیل دولت عراق ائتلاف خواهیم کرد.

محمود گفت: تا کنون هیچ طرحی به هیچ طرفی ارائه نشده است و هر دو محور رقیب برای تشکیل دولت مرکزی در تلاشند دو حزب کردی را جذب ائتلاف خود کنند، شرط ما برای تشکیل دولت همان اصول سه‌گانه (شراکت حقیقی میان قوای سیاسی، سقف زمانی معین و سازوکار مشخص برای تحقق شروط مذکور با هدف تضمین روند سیاسی در عراق) است.

انتخابات عراق در اردیبهشت‌ماه امسال (1397) برگزار شد و ائتلاف‌های انتخاباتی «سائرون» (مقتدی صدر) و «فتح» (هادی العامری) با اختلافی اندک در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفتند.

رهبران ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی همچنان در حال رایزنی‌ با یکدیگر برای تشکیل فراکسیون اکثریت به عنوان مقدمه تشکیل دولت آتی هستند. برای تشکیل این فراکسیون حضور 165 نماینده لازم است.