آفتاب ترامپ بر لب بام نوامبر

گفته می‌شود سفر ترامپ به آمریکای جنوبی با محور گفت‌وگو با مقامات آرژانتینی خواهد بود و از سوی دیگر در اروپا ترامپ میهمان مکرونی است که فشردن دستانش یک بار در رسانه‌ها برای رئیس‌جمهوری آمریکا حاشیه‌هایی را نیز به دنبال داشته است.

سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود اینکه چرا ترامپ برای سفر به پاریس عجله دارد اما در اجلاس آسیایی که حضورش الزامی است مایک پنس را می‌فرستد؟ تحلیلگران بر این باورند ترامپ تحت تاثیر نظامی‌گری در جهان است، او که قصد داشت رژه ارتش آمریکا را بازگرداند و در این مساله موفق نشد اکنون چشم به روز ملی فرانسه دوخته است و البته با مکرون درباره همکاری‌های اروپایی ناتو گفت‌وگو خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در میان رهبران اروپای جنوبی- از جمله نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس‌جمهوری فرانسه- توانسته است دوستانی بیابد اما در آلمان کسی از او استقبال نمی‌کند. ترامپ انتقاد‌های تندی به مرکل داشته و از سوی دیگر صدراعظم آلمان هم در لفافه ترامپ را فردی نامتعادل معرفی کرده است. نوامبر برای ترامپ حاوی خبرهای خوب و بدی خواهد بود؛ او به ایرلند سفر می‌کند و بعد از آرژانتین در کلمبیا به دیدار رئیس‌جمهور جدید این کشور خواهد رفت که قصد دارد در مقابل جدایی‌طلبان فارک کمی سختگیرانه‌تر رفتار کند.

از سوی دیگر دموکرات‌ها در آمریکا امیدوارند در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره پیروز شوند؛ پیروزی‌ای که می‌تواند به نوبه خود آینده سیاسی آنها را تضمین کند و با سرعت بیشتری به دستاورد‌های پیشینیان یورش ببرند. در آمریکا برخی بر این باورند که ترامپ تخریبگر است اما باید دید او چه چیز را تخریب می‌کند و به جای آن چه بنایی می‌سازد.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره محکی برای ترامپ است که نشان خواهد داد تا چه اندازه در میان افکار عمومی آمریکا حامیان وفاداری دارد. در تاریخ این کشور سابقه نداشته است یک رئیس‌جمهور بتواند در دور نخست ریاست‌جمهوری‌اش در انتخابات میان‌دوره‌ای، کنگره را با خود همراه کند اما عموما در دور دوم این رویداد به سرعت پیش می‌رفت. ترامپ تا 30 نوامبر فرصت دارد اختلافات خود با ترکیه را نیز به حداقل برساند، زیرا اردوغان در اجلاس بوئنوس‌آیرس شرکت خواهد کرد و دیدار این دو سیاستمدار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.