عراق به دخالت آمریکا در تشکیل دولت واکنش نشان داد

احمد محجوب' سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز یکشنبه در بیانیه ای هر گونه دخالت در امور داخلی کشورش را غیرقابل قبول دانست و خواستار پایبندی و احترام به اراده ملت عراق و آرمان های آنها در زمینه تشکیل دولتی ملی بر اساس قانون اساسی این کشور شد. 
محجوب در این بیانیه در عین حال به شراکت های راهبردی موثر با کشورها و درصدر آن توافقنامه چارچوب همکاری راهبردی مشترک با آمریکا اشاره کرده است که - به گفته او - با هدف تقویت روابط میان دو کشور در زمینه های مختلف امنیتی و توسعه ای با حفظ حق حاکمیت عراق و اقتدار نهادهای قانونی این کشور است. 
هر چند در این بیانیه بطور مستقیم به دخالت های آمریکا در روند تشکیل دولت جدید عراق اشاره نشده است اما ناظران، موضع سخنگو را واکنشی به این امر می دانند. 
در پی تحرکات بیش از یک ماه گذشته برت مک گورک نماینده رئیس جمهوری آمریکا در گروه نظامی موسوم به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش، در زمینه روند تشکیل دولت جدید این کشور و دیدارهای متعدد آشکار و سری او با شخصیت های سیاسی و رهبران احزاب شیعه، سنی و کرد عراق، انتقادهای بسیاری از سوی محافل سیاسی و مردمی کشور به این امر صورت گرفت. 
همچنین دست کم در دو مورد مردم بغداد با آمدن به خیابان ها، دخالت های آشکار مک گورک در روند تشکیل دولت جدید عراق را محکوم کرده و خواستار واکنش دولت بغداد به این امر شدند.