جزئیات طرح شوم عربستان برای قطر

یورو نیوز در این رابطه می نویسد: بر اساس شواهد موجود، عربستان سعودی طرح تبدیل قطر به یک جزیره را به صورت جدی دنبال می کند.

این طرح که اساس آن حفر کانالی به طول ۶۰ کیلومتر در سراسر مرز عربستان با قطر است در صورت اجرایی شدن به از میان رفتن مرزهای زمینی میان دو کشور و تبدیل قطر به یک جزیره منجر می شود.

جزئیات دقیق طرح ایجاد یک آبراه دریایی میان عربستان و قطر پیش از این برای نخستین بار توسط روزنامه عربستانی «سبق»، چاپ ریاض فاش شد. در گزارش این روزنامه تصریح شده بود که آبراه یاد شده قرار است به موجب طرحی که انتظار تایید مقامات عربستان را می کشد با حفر کانالی میان منطقه «سلوی» در عربستان و «خور العدید» منطقه تحت کنترل قطر ایجاد شود.

این کانال بر اساس طرح یاد شده ۶۰ کیلومتر طول، ۲۰۰ مترعرض و ۱۵ تا ۲۰ متر عمق خواهد داشت، مسئله ای که می تواند زمینه تردد و رفت آمد کشتی های کانتینری و مسافری را فراهم کند. انتشار خبرها و گزارش های مرتبط با احتمال اجرایی شدن این طرح با واکنش و بعضا استهزاء کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شده بود.

طرح حفر کانال سلوی پس از آن به صورت گسترده از سوی رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی در عربستان پیگیری شد که این کشور در پی یک بحران سیاسی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرد. دولت عربستان برای توجیه این اقدام اعلام کرد قطع روابط با قطر برای حفاظت از «تروریسم و افراط گرایی» لازم و ضروری بوده است.

این پروژه که پیشتر خیلی جدی گرفته نمی شد با طرح مجدد آن در رسانه های عربستانی از جمله روزنامه «مکه» وارد مرحله تازه ای شده است.

سعود القحطانی، مشاور ارشد محمد بن سلمان که از کاربران فعال شبکه اجتماعی توییتر است ضمن بازنشر کردن برخی پست های مرتبط با حفر کانال «سلوی» در یک پست جداگانه که تصویر شخص وی و محمد بن سلمان نیز ضمیمه آن است، می نویسد: «به عنوان یک شهروند عربستان، بی صبرانه منتظر روشن شدن جزئیات مربوط به پروژه ایجاد کانال در شرق سلوی هستم.» به اعتقاد این مسئول بلند پایه عربستانی طرح یاد شده «یک پروژه تاریخی است که می‌تواند جغرافیای منطقه را تغییر دهد.»

گفته می شود این کانال که تاکنون پنج شرکت برای احداث آن داوطلب شده اند حدود ۳ میلیارد ریال عربستان، نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار هزینه به همراه خواهد داشت.

در حالی که گفته می شود جزئیات بیشتر این طرح قرار است تا پایان ماه جاری میلادی منتشر شود، هنوز هیچ یک از مقامات قطری در خصوص آن اظهار نظر نکرده اند.