دخالت آشکار آمریکا در روند انتخاب نخست‌وزیر عراق

منابعی در عراق اعلام کرده‌اند که آمریکا شب گذشته (یکشنبه) «خمیس الخنجر» رهبر ائتلاف «القرار العراقی» و «محمد الحلبوسی» رهبر ائتلاف «الانبار هویتنا» را تهدید کرده بود که حق حضور در جلسه ائتلاف «فتح» را ندارند.

به نوشته وبگاه الغدپرس، این دو رهبر سیاسی که در هتل «الرشید» در بغداد حضور داشتند، مستقیما از سوی آمریکا تهدید شده بودند که حق حضور در دفتر «هادی العامری» و شرکت در جلسه‌ ائتلاف «البناء» جهت تشکیل فراکسیون اکثریت را ندارند.

بنا بر این گزارش، پس از این تهدید، «ابو مهدی المهندس» نائب‌رئیس الحشد الشعبی، شخصا به همراه حجم انبوهی از نیروها در هتل الرشید حاضر شده و «خمیس الخنجر» و «محمد الحلبوسی» را تا ىفتر هادی العامری مشایعت می‌کنند.

ائتلاف القرار شش کرسی و الانبار هویتنا دو کرسی در اختیار دارند و در حال حاضر دو ائتلاف « الاصلاح و البناء» به رهبری حیدرالعبادی و ائتلاف «البناء» هر کدام تلاش دارند با جذب دیگر ائتلاف‌ها، فراکسیون اکثریت را تشکیل داده و از این رو بتوانند تشکیل دولت دهند.

پارلمان عراق 329 کرسی دارد و هر ائتلافی که بتواند 165 کرسی (نصف +1) از آن خود کند، یعنی توانسته فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد.

پارلمان امروز اولین جلسه خود را آغاز کرد، اما اینکه در این جلسه فراکسیون اکثریت اعلام موجودیت کند، بسیار بعید به نظر می‌رسد. یک منبع به وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفته است که «رئیس سِنی از دادگاه فدرال خواستار توضیح شده است» چون دو گروه مدعی تشکیل فراکسیون اکثریت هستند.