اوکراین به دنبال ایجاد مرز آبی با روسیه

"پاول کلیمکین" وزیر امور خارجه اوکراین تدابیری را برشمرد که مقامات کی‌یف باید برای پاسخ گویی به اقدامات تحریک‌آمیز روسیه در دریای آزوف اتخاذ کنند.

کلیمکین گفت: «ما به خوبی درک می کنیم که روسیه اقداماتی را به منظور افزایش کنترل خود بر منطقه آغاز کرده است. پاسخ ما نباید تنها مقابله با مسکو در عرصه سیاسی، یا امنیتی یا صرفا روی مسائل حقوقی متمرکز گردد، بلکه باید مجموعه‌ای از تمامی این اقدامات صورت بگیرد.»

به گفته وی، صحبت بر سر اقدامات حقوقی،مقابله به مثل و ارتباط با شرکای غربی و ادامه توسعه حضور اوکراین در دریای آزوف است که در حال حاضر روی این مسائل کار می‌شود.

پاول کلیمکین با تاکید بر اینکه اوکراین قصد دارد در منطقه دریای آزوف مرز آبی با روسیه ایجاد کند، افزود: «در حال حاضر ما روی تماس با شرکای غربی خود متمرکز شده‌ایم تا دریای آزوف از لحاظ سیاسی و حقوقی بعنوان یک منطقه دریایی عادی محسوب شود تا هیچ کس نتواند درباره وضعیت آن گمانه‌زنی و دستکاری کند.»

وزیر خارجه اوکراین یادآور شد که این موضع گیری مقامات کی‌یف به منظور ایجاد مرز دریایی با روسیه و استفاده از این ابتکارعمل برای شکایت به دادگاه های بین المللی ضرورت دارد.

دریای آزوف، بخش شمالی دریای سیاه است که توسط تنگه کرچسک به این دریا راه دارد. روسیه و اوکراین در سال 2004  توافقنامه‌ای درباره استفاده مشترک از دریای آزوف و تنگه کرچنسک امضاء کردند. ولی اخیرا وضعیت این منطقه متشنج شده و دو طرف ادعاهایی را نسبت به یکدیگر مطرح کرده اند.