موضع کردهای سوریه درباره تحولات ادلب

شورای سوریه دموکراتیک، شاخه سیاسی نیروهای سوری دموکراتیک مشارکت در درگیری ادلب را رد و اعلام کرد، تنها به تامین امنیت مناطق تحت کنترل خود به خاطر احتمال نفوذ تروریست‌ها اکتفا می‌کنند.

حکمت حبیب، عضو شورای ریاستی نیروهای سوری دموکراتیک گفت: نیروهایمان هیچ مشارکت رسمی در عملیات نظامی ادلب نخواهند داشت و نقش ما حفاظت از مناطق آزاد شده و ممانعت از بازگشت دوباره گروه‌های تروریستی به سمت این استان و به ویژه به سمت عفرین خواهد بود.

وی احتمال داد ترکیه در صورت تحت فشار قرار گرفتن از سوی نیروهای سوریه و روسیه فرار گروه‌های شورشی به عفرین را تسهیل کند.

از طرف دیگر، در حالی که نظام سوریه و همپیمانانش تصمیم دارند پیش از نشست سه جانبه روز جمعه در تبریز، عملیات در ادلب را آغاز کنند و دولت و شورشیان نیروهای خود را در خطوط تماس در مناطق کاهش تنش افزایش می‌دهند، نوعی نگرانی درباره عملکرد سیاسی ترکیه وجود دارد.

همچنین رسانه‌های مخالفان دولت سوریه اعلام کردند: تعدادی از نیروهای ویژه ترکیه در نقطه نظارتی این کشور در شهر مورک، واقع در ۲۷ کیلومتری شمال حماة، مستقر شده و یک کاروان نظامی آنکارا متشکل از ۳۰ خودروی زرهی سنگین و دیگر تجهیزات نظامی وارد ادلب شده و با همراهی ده‌ها نظامی ترک به مورک منتقل شدند.

ترکیه از آغاز ۲۰۱۸، ۱۲ نقطه نظارتی را در مرزهای منطقه کاهش تنش براساس توافق‌های مذاکرات آستانه میان ترکیه، ایران و روسیه ایجاد کرده و از اواسط ماه میلادی گذشته با تجهیزات نظامی از جمله تانک‌های پیشرفته این نقاط را تقویت کرده است.

همزمان با انتشار اخباری درباره‌ قصد دولت سوریه برای آغاز درگیری در ادلب و با توجه به این‌که آغاز عملیات نظامی پیش از نشست سه‌جانبه در تبریز بعید به نظر می‌رسد، یکی از فرماندهان یگان‌های ارتش سوریه نیز گفت به رغم آمادگ نیروهای دولتی برای آغاز عملیات ادلب، نظام سوریه و روسیه این امر را دشوار می‌دانند.

وی افزود: تلاش‌های سیاسی ترکیه برای حل مشکل گروه تحریر الشام (جبهه النصره سابق) از طریق جدا کردن نیروها و گروه‌های جدا شده از گروه‌هایی که خواهان انحلال النصره هستند، به رغم برخی پیچیدگی‌ها نتایج مثبتی داشته است.

از زمان بروز اختلاف در صفوف النصره ترکیه تلاش‌هایی برای انحلال هیئت تحریر الشام و ادغام آن با گروه‌های"انقلابی" که اخیرا تشکیل شده آغاز کرده است.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه بر ادامه ارسال تجهیزات نظامی به جبهه‌های درگیری و خطوط تماس توسط گروه‌های مسلح تاکید کرد.