موضوعی که مرکل با پوتین هم عقیده است

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در زمینه لزوم مبارزه با شبه‌نظامیان در استان ادلب هم‌عقیده است.

صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با شبکه خبری RTL از اقدامات روسیه در سوریه حمالت کرد و گفت: «ضروری بود که اقداماتی برای مبارزه با نیروهای افراطی صورت گیرد اما هم‌زمان حفاظت از غیرنظامیان هم مسئله بسیار مهمی است.»

مقامات سوریه پیشتر از آغاز عملیات بزرگی به منظور آزادسازی استان ادلب خبر داده بودند تا به این وسیله تروریست‌ها باقی مانده در منطقه پاکسازی شوند.

مرکل همچنین گفت که پیشتر درباره این موضوع با پوتین و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صحبت کرده و بر لزوم اقدام در راستای جلوگیری از وقوع بحران انسانی در مناطق جنگی تاکید کرده است.

همچنین نشریه آلمانی «دویچه‌ویرتشافت ناخریشتن» اعلام کرد که عملیات مقابله با تروریسم به دلیل اینکه از نیروهای غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌شود با دشواری‌هایی مواجه شده است و دامنه آن به مناطقی کشیده شده که غیرنظامیان در آن به سر می‌برند.

استان ادلب اوایل سال ۲۰۱۵ در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت.

پس از آزادسازی نقاط متعددی در سوریه از جمله دیرالزور، ریف دمشق و سه استان جنوبی، و به دلیل آنکه برخی عناصر مسلح روند آشتی ملی را نپذیرفتند، به استان ادلب رفته‌اند و اکنون برخی آن را «انبار عناصر مسلح» می‌نامند.

دو ائتلاف هیئة تحریر الشام (هتش) و «جبهة تحریر سوریا» بزرگ‌ترین گروه‌های اصلی در ادلب هستند که هر دو نتیجه اتحاد چند گروه هستند.