سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری پنتاگون در حوزه هوش مصنوعی

آژانس تحقیقاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، موسوم به دارپا روز جمعه از سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری در زمینه هوش مصنوعی خبرداد.

استیون والکر مدیر دارپا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این منابع برای ارتقاء طرح‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آژانس که مدتی است آغاز شده و یا چندین طرح که در یک سال آینده آغاز می‌شود، هزینه خواهند شد.»

والکر در بیانیه‌ای تصریح کرد: «این سرمایه گذاری به تبدیل رایانه‌ها به ابزار‌های تخصصی برای حل مشکلات اختصاص خواهد یافت.»

والکر گفت: «ما می‌خواهیم مطالعه کنیم چگونه ماشین‌ها می‌توانند مهارت‌های ارتباط و ظرفیت استدلال شبیه انسان را به دست آورند و قادر به شناسایی و سازگاری با یک وضع یا محیط تغییر یافته باشند.»

ربات‌های کنونی، هر چقدر که پیشرفته و متکی به خود باشند، در زمان ظهور یک فن آوری جدید به سادگی به روز نمی‌شوند. دانشمندان می‌خواهند ربات‌ها را به تنهایی قادر به بروزرسانی کنند.

در میان برنامه‌های کاربردی مورد نظر دارپا از برنامه کاربردی تسریع در روند شناسایی نام برده شده است که می‌تواند احتمالا به یک کارشناس اجازه دهد به جای روند چندین ماهه کنونی، در یک هفته فعالیت خود را به نتیجه برساند.

اما تحقیقات دارپا که همه هزینه‌های آن از سوی پنتاگون تامین می‌شود، بیشتر برای برنامه‌های کاربردی است که در موقعیت‌های جنگی کاربرد دارند که به عنوان مثال می‌توان به دادن خودمختاری بیشتر به پهپاد‌ها اشاره کرد.